SOS International har ett tiotal elbilsmÀrken knutna till sig och tjÀnster runt laddstolpar efterfrÄgas och levereras.
â VĂ„r satsning pĂ„ att verkligen förstĂ„ de sĂ€rskilda behoven kring en elbil gör att SOS International har fĂ„tt mĂ„nga nya kontrakt pĂ„ sistone", sĂ€ger Anders Jansson pĂ„ SOS International Mobility Division Sverige.
SOS Internationals nÀtverk av bilbÀrgare fÄr fortlöpande utbildning och snart har samtliga gÄtt den tvÄ dagar lÄnga utbildningen som arrangeras i samarbete med Training Partner i Arlandastad.
â Allt fler uppdrag handlar om att hantera elbilar. Men ocksĂ„ att ge service till den drabbade, sĂ€ger Markku Reinikainen, nĂ€tverkschef pĂ„ SOS International.
SĂ€rskilda risker vid olycka med elbil, enligt SOS International
* Batteriet kan börja brinna. Ett brinnande batteri Àr dessutom sÀrskilt svÄrt att slÀcka.
* Vatten kan verka strömförande. Om ledningarna i elbilen Àr blottade finns stor risk att fÄ en elstöt.
* VÀgar mÄste spÀrras av med betydligt större marginal. Allt för att trygga omgivningen vid en eventuell brand eller explosion.
* De allra flesta elbilar fÄr ej bogseras eller dras, utan mÄste transporteras pÄ flak. Bogsering kan medföra svÄra följdskador pÄ bilens drivlina och batteri.