Positiv utveckling i dagligvarubutikerna

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 0,5 procent under november 2021 jämfört med samma månad 2020, enligt branschorganisationen Svensk dagligvaruhandels dagligvaruindex.

Sverige 15 december 2021 12:00

Försäljningsutvecklingen i butik uppgick till 2,1 procent under månaden. Butiksförsäljningen stod för hela månadstillväxten.

– Försäljningen i butik har uppvisat positiva tillväxttal varje månad under det senaste halvåret. Det är tydligt att återgången till det mer normala även gäller inköp av dagligvaror, säger Karin Brynell, vd på Svensk dagligvaruhandel. 

Försäljningen i e-handeln minskade under månaden med 21,8 procent. Hemleverans minskade med 12,0 procent och upphämtning i butik med 31,3 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i november till 5,1 procent, vilket är i linje med utfallet under de senaste månaderna.

– Försäljningen i e-handeln backade i november, för andra månaden i rad. Det är dock viktigt att komma ihåg att försäljningstillväxten i november i fjol uppgick till 136,1 procent. November 2020 var den första hela månaden efter det att pandemilagen infördes. Sett till fördelningen mellan butiks- och e-handelsförsäljning följer november samma mönster som föregående höstmånader med en e-handelsandel på omkring fem procent, avslutar Karin Brynell. 

Kalendereffekten beräknas till 0,5 procent för november månad, vilket ger en kalenderjusterad tillväxt om 0,0 procent.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!

 
 
 
 
 
 

Ämnen du kan följa
Läs mer!

Ny butik öppnar i Mjölkuddens centrum • Ska servera mat från food truck utanför

Ny butik öppnar i Mjölkuddens centrum • Ska servera mat från food truck utanför

Cirkulär handel med återbruk i butiker i Boden: "Det här är världsunikt"

Cirkulär handel med återbruk i butiker i Boden: "Det här är världsunikt"
Ekonomi

Blocket slopar avgifter för säljare

Blocket slopar avgifter för säljare

Butiken har öppet dygnet runt – loggar in med Bank-ID

Butiken har öppet dygnet runt – loggar in med Bank-ID

Årets varumärke i Piteå: "Jag är ett black metal-band på schlagerfestival"

Årets varumärke i Piteå: "Jag är ett black metal-band på schlagerfestival"
Visa fler