Flest julklappar köps på nätet

Julklappsinköpen på nätet förväntas att öka också i år. Var fjärde person planerar att öka sina julklappsinköp på nätet jämfört med förra julen. E-handeln är numera den dominerande försäljningskanalen när klapparna ska inhandlas.

Sverige 15 december 2021 07:00

Enligt Svensk handels julrapport köper varannan konsument majoriteten av klapparna online. Kraftigast växer inköpen av julklappar på nätet bland konsumenter mellan 26–35 år, där 70 procent anger att de kommer att klicka hem majoriteten av julklapparna.

– Förra julen ledde rådande restriktioner till att fler än någonsin handlade julklapparna på nätet. Nu råder inte samma restriktioner och trots detta fortsätter försäljningen via e-handeln att öka. Det är ett tydligt tecken på att pandemin fortsätter att snabba på den digitala omställningen av handeln, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk handel.

Enligt Svensk handels prognos inför julhandeln väntas svenska konsumenter handla julklappar för 21 miljarder kronor, vilket motsvarar omkring 3 150 kronor per person. Det är ett något lägre belopp per person än förra julen men vägs på totalen upp av att befolkningen har växt.

– Hushållen är något avvaktande inför årets julhandel. Osäkerhet kopplat till pandemiläget, fraktproblematik och det faktum att mycket pengar även lades på annat än julklappar på Black Friday är faktorer som påverkar, säger Johan Davidson, och fortsätter:

– Samtidigt är det färre än vanligt som anger att de ska dra ned på inköpen i jul. Det finns ett sug efter att fira en något mer normal jul i år eftersom pandemin ställde in firandet för många förra året.

Julhandeln är årets viktigaste försäljningsperiod och 7 av 10 handlare uppger att julen är viktig för försäljningen. För att möta det ökade försäljningstrycket tar nästan var tredje handlare in extrapersonal.

– Pandemin gjorde att många handlare drog ned på extraanställningarna förra julen men nu är det återigen många som laddar för att möta ett ökat försäljningstryck. Julhandeln möjliggör för mängder av unga personer att få in en fot på arbetsmarknaden, säger Johan Davidson.

Svensk handels rapport:

• Leksaker, böcker och heminredning är de branscher som får störst uppsving av julhandeln.
• December är den viktigaste försäljningsmånad (ungefär 10 procent av årsomsättningen).
• 5 av 10 tycker att miljö- och hållbarhetsaspekter är viktiga när julmaten inhandlas. Motsvarande siffra för julklappar är 4 av 10.
• Vänner/familj, julmat och julpynt är det som konsumenterna anser är allra viktigast för att skapa ”en riktig jul”.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!

 
 
 
 
 
 

Ämnen du kan följa
Läs mer!

Julen gav modehandeln en skjuts – men handeln backade jämfört med 2019

Julen gav modehandeln en skjuts – men handeln backade jämfört med 2019

Linda Isaksson om julen: "Familj reser hem från både Kanada och Umeå"

Linda Isaksson om julen: "Familj reser hem från både Kanada och Umeå"