Arbetet med att identifiera de nio fallskärmshoppare som omkom i kraschen pågår fortfarande, men enligt passagerarlistan hade sju män och två kvinnor gått ombord på planet.

Målet är att deras identiteter ska slås fast innan veckan är slut, säger Björn Bäckström vid Rättsmedicinalverket vid en presskonferens.

I övrigt betonar myndigheterna att utredningen av olyckan kommer att ta tid och att man inte kommer att delta i spekulationer eller lägga fram hypoteser.

Artikelbild

| Flygplansdelar körs iväg på en bärgningsbil.

Vad vi kan säga så här långt med utgångspunkt i filmer, i de vrakdelar som vi studerat och deras placering i terrängen kan vi dra slutsatsen att delar av flygplanet har separerat i luften, säger Hans Ytterberg, generaldirektör vid Statens haverikommission, som inte vill gå in på närmare detaljer än så.
Flygplanet var inte helt när det nådde marken.

Telefoner, kameror

Peter Swaffer, avdelningschef på haverikommissionen, har tidigare uppgett för Dagens Nyheter att delar av en av flygplanets vingar hade brutits av.

Artikelbild

| Svenska Fallskärmsförbundets ordförande Per-Olov Humla i Umeå efter flygolyckan, där nio personer omkom på söndagen.

Det stämmer. Den ena vingen har ju brutits av i luften och fanns inte vid vraket utan delar av den har hittats på annan plats, en bit bort, säger Peter Swaffer till tidningen.

När TT får kontakt med Swaffer vill han varken bekräfta eller dementera uppgifterna.

Artikelbild

| Blommor på vindrutan på en bil vid Umeå Fallskärmsklubb, på Umeå flygplats.

Planet hade inte en svart låda. Därför kommer utredarna till stor del att behöva utgå från iakttagelser från marken och annan teknisk information. Hans Ytterberg nämner vid presskonferensen möjligheten att gå igenom eventuella kroppskameror. Mobiltelefoner, surfplattor och liknande skulle kunna visa höjd och position.

Vi har säkrat radarspår med hjälp av Försvarsmakten. Och det finns vissa inspelningar från flygtrafikledningen. Vi kommer att intervjua personer som vi bedömer kan ha information av värde. Det finns en hel del filmmaterial också, säger Ytterberg.
Artikelbild

| Räddningstjänsten i båt på väg till olycksplatsen på söndagen vid Storsandskär utanför Umeå.

Polisen vill inte säga om man har beslagtagit några föremål med minnesfunktion från planet.

"Tydligt allvarligt"

Artikelbild

| Flygplansdelar lyfts upp på en bärgningsbil.

Flygplansvraket ska under måndagen transporteras till haverikommissionens anläggning i Strängnäs.

Den närmsta tiden fortsätter arbetet med att samla ihop vrakdelarna, säger Hans Ytterberg.
Artikelbild

| Helén Kelly vid polisen, Hans Ytterberg vid Statens haverikommission och Björn Bäckström från Rättsmedicinalverket vid en presskonferens på måndagen.

Under måndagen har han varit med och undersökt olycksplatsen, terrängen runt omkring och de vrakdelar som hittills hittats.

Framför allt fick jag en väldigt tydlig och handfast bild av en väldigt allvarlig, dramatisk och tragisk olyckshändelse, med omfattande skador på luftfartyget, säger han.
Vi har tittat närmare på dem utifrån olika aspekter. Hur de ligger placerade från varandra, hur skadebilden ser ut.

Svenska utredare står också i kontakt med australiska och amerikanska kollegor. Flygplansmodellen, Gipps Aero GA8 Airvan, är australisk med USA-tillverkad motor.

Stoppar flygplansmodellen

Svenska fallskärmsförbundet (SFF) stoppar tillfälligt alla fallskärmshoppningar med plan av samma modell. Två andra fallskärmsklubbar i Sverige använder den.

Vi gör ett temporärt stopp tills vi fått mer fakta och information om hur vi ska förhålla oss. Det innebär inte att vi avbryter all hoppning under tolv månader med den här flygplanstypen, men vi gör ett temporärt stopp och en otroligt noggrann research – vad och vilka åtgärder ska vi vidta med hänsyn till den här tragedin? säger Per-Olov Humla, ordförande för SFF.
I samband med en sådan här otroligt allvarlig olycka är det självklart att vi stannar upp och att vi reflekterar över vad det är som har hänt. Det vore snarare väldigt oansvarigt om vi bara fortsätter att lasta i hoppare i maskinen som om inget har hänt.

Plan av den olycksdrabbade modellen är i regel knappt nio meter långa, med propeller på nosen. Tillverkaren skriver till TT att den är beredd att bidra till utredningen.

"Vi har tagit del av nyheterna om händelsen med ett GA8-plan i Sverige. Vi står redo för att fullt ut samarbeta med utredande myndigheter", skriver Mahindra-koncernen, där den australiska tillverkaren ingår.