Målet: En cirkulär produktion

Karin Bodin var en av många ledare från stora industrier och bolag som besökte motorsporttävlingen Race of champions i början av februari, där den gröna omställningen stod på agendan. "Piteå är precis i stormens öga, det är häftigt att vara en del av den utvecklingen", säger Polarbröds koncern-vd.

Piteå 14 mars 2022 09:00

Det var Innovation Piteå som anordnade ett seminarium under tävlingshelgen på Pite havsbad med syftet att öppna upp för samarbeten mellan grannkommunerna i Norrbotten. Ledarna samlades under seminariet "Green champions" där den gemensamma nämnaren var den gröna omställningen i Sverige.

"Jag är den femte generationen bagare från Älvsbyn och vi är ett av Sveriges största bagerier. Vi vill göra hållbart bröd tillgängligt för alla." Det var öppningsfrasen under Karin Bodins presentation som handlade om hur Polarbröd arbetar för en mer hållbar produktion och leverans. Företaget har sedan 2012 arbetat aktivt med hållbarhetsfrågor.

– Det är klart att ett miljömässigt arbete kostar, men i det långa loppet vinner man även på det ekonomiskt eftersom man minskar svinn och energiförbrukning, säger Karin Bodin.

 

Efter branden som inträffade år 2020 behövde produktionen komma igång snabbt och effektivt, vilket gör att hon nu ser framtida utvecklingsmöjligheter med miljösmarta lösningar för produktionen.

– Det här projektet har gått otroligt snabbt så vi har använt mycket beprövad teknik under återuppbyggnaden, men i framtiden vill jag att vi blir ännu duktigare på att vara i framkant när det gäller smarta byggmaterial. Den nya anläggningen blir väldigt energieffektiv, hygienisk och den har en bra arbetsmiljö. Det gamla bageriet var från 70-talet, mer kråkslottsliknande, så den nya byggnaden blir mer ekonomisk på sikt.

 

Redan 2000 blev Polarbröd miljöcertifierade och har sedan fördjupat miljöarbetet. 

– Vårt sätt att baka och frysa bröd är effektivt och energismart, men vi mäter och följer energiförbrukningen hela tiden. Vi äger våra egna vindkraftverk för att vara självförsörjande på förnybar energi. Det gör att vi kan föra in lika mycket energi på nätet som vi behöver för produktionen.

Nästa miljömål är att arbeta fram en cirkulär produktion genom att jobba med restströmmar. Polarbröd kommer se över vad som kan hända med det som inte är prima bröd, dels hur mängden svinn kan minskas och dels hur man kan omvandla svinnet till föda.

Vidare utvecklar företaget sina utkörningsmetoder till återförsäljarna på ett mer hållbart sätt, under seminariet "Green champions" väckte därför Jonas Wiklund, vd på Wibax, en nyfikenhet hos Karin Bodin.

– Det är ett väldigt intressant företag som jag gärna ser ett framtida samarbete med. De är noga med att se över vad genomförandet kostar och det tycker jag är viktigt att väga in så att man inte fastnar i visionära ord och teorier, utan att det faktiskt ska fungera i verkligheten. 

Det som imponerar på Karin Bodin är Wibax 64 ton tunga lastbil som kan köra mellan Piteå och Skellefteå. 

– Det är väldigt intressant för vår produktion. Vi har också en annan del i koncernen som heter Polarrenen som är finansieringspartner för teknologi- och transportföretaget Einride. Einride leasar ut el-lastbilar till bland andra Lidl och Oatly som har liknande tankar på pendling.

– Ska man ha lastbilar på el så måste man hitta korta distanser än så länge, eftersom det är så tunga fordon så fungerar inte batterierna längre sträckor.

Karin Bodin ser positivt på seminariet och tycker att det är viktigt att framhäva företags satsningar inom miljön.

– Piteå är precis i stormens öga, det är häftigt att vara en del av den utvecklingen, säger hon.

Om Green champions

I samband med tävlingshelgen Race of champions i Piteå ordnade Innovation Piteå seminariet "Green champions". Temat var den gröna omställningen i Sverige, med syfte att öppna upp för samarbeten mellan grannkommunerna i Norrbotten.

Några av de andra deltagarna vid seminariet var: Fredrik Hedlund, vd Northvolt 1, Mark Bula, marknadschef på H2 Green Steel, Årets ledare i Norrbotten Jonas Wiklund, vd Wibax, och Erik Persson, Sverigeansvarig för transport och infrastruktur på Hitachi Energy.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!

 
 
 
 
 
 

Ämnen du kan följa