Företagsfrukost med fokus på framtid och infrastruktur

Under fredagens företagsfrukost i Piteå berättade David Öquist och Johan Torgerstad om arbetet för framtidens Sunpine och Staffan Lundberg beskrev sin nya roll i processen kring Norrbotniabanan.

Piteå 16 september 2022 12:38

Fredagens företagsfrukost i Piteå, som arrangerades på 2kök Acusticum, hade ett antal punkter på agendan.

Månadens frukostvärd var Sunpine och vd:n David Öquist berättade om företagets verksamhet.

– Till stora delar gör vi en råtalldiesel och det är den gröna beståndsdelen i dagens fossila diesel. Det unika med vår diesel är att den är exakt likadan som en fossil diesel. Den har samma energivärde. Sedan gör vi en del andra produkter också som ersätter fossila alternativ, säger han.

Han pratade också om klimat och växthusgaser.

– Jag hörde i veckan att världen nu producerar mer växthusgaser än innan pandemin. Det är lite slående. Vi använder mer råolja, mer fossil olja, i dag än vi någonsin gjort och vi kommer använda ännu mer nästa år, säger han och menar att det är någonting att fundera på.

– All vår utveckling bygger på att ta fram produkter som inte är bränsle, men jag är rädd att vi kommer arbeta med bränsle bra många år framöver. Vi gör en grön olja som vi ersätter fossila oljor med, jag hoppas att vi inte ska göra bränsle, men det kommer pågå ganska länge till, tror jag.

– Vad gör man om man inte gör bränsle hos er i framtiden? frågade Fredrik Nilsson, som sitter i styrelsen för Företagarna i Piteå.

– Jag tror att vi kommer göra fler delar. Vi skulle kunna göra allt ifrån att ersätta olja i plast – det tror jag är den stora applikationen – till att göra beståndsdelar inom vad vet jag, jag brukar nämna medicin som ett exempel. Coronavaccinet. Vi är ingen medicinanläggning, vi kommer inte att göra det, men det finns oändliga möjligheter, skulle jag säga. Vi har en grön olja och den behövs i dag, säger David Öquist.

Rekrytering och arbetet för en attraktiv arbetsplats i framtiden var andra punkter som togs upp.

– Vi har fler kvinnliga än manliga sökanden i dag. Jag tycker det är roligt att vi har lyckats attrahera en del av befolkningen som industrin har svårt att attrahera, vilket är kvinnor, säger David Öquist.

Sunpine har ett antal projekt på gång, berättade HR-chefen Johan Torgerstad.

– Vi har en idé. Många här jobbar med arbetstidsförkortning. Vi tänker utanför boxen och lägger den nu när mörkret kommer. Vi tittar på fyra dagars arbetsvecka, hur vi kan få ihop arbetstid och ge våra medarbetare lite mer social hållbarhet, säger han.

– Har ni något tips för att personalen ska må bra på sin arbetsplats? frågade Fredrik Nilsson.

– Det börjar uppifrån. Du måste ha ett ledarskap som är engagerat i medarbetarna. Social hållbarhet för oss är någonting vi andas och gör. Alla tänker frukost på morgonen till sina medarbetare, det gör vi också, men det är de andra sakerna som kan vara mer intressanta. Att leva som man lär, säger Johan Torgerstad.

– Ett tips är att sluta fira resultat. Vi firar beteenden och jag tycker det är mycket bättre. Resultatet kommer som ett brev på posten, säger David Öquist.

 

En annan stor punkt på agendan handlade om Norrbotniabanan. Staffan Lundberg, samordnare för Norrbotniabanan i Piteå kommun, sammanfattade läget och berättade att han var inblandad redan 2004.

– 2004 kom jag till dåvarande Banverket och redan då var jag inblandad i kommunikationen kring Norrbotniabanan. Att bygga järnväg tar lång tid, men att 18 år senare fortfarande inte ha en järnväg längs kusten är förvånande. Nu skriver vi 2022 och nu först börjar det hända saker. 2010 fattade man beslut om att när järnvägen till slut kommer så ska vi ha en centrumnära dragning. Vad har hänt sedan dess? Inte mycket. Det fanns ingen finansiering så hela projektet gick i dvala och plötsligt dyker pengarna upp som en blixt från klar himmel. Då var Norrbotniabanan med i den nationella planen och man började inse att det kommer att hända. Nu är vi tvungna att knyta skorna och gå ut och spela matchen. Samtidigt ska vi ta ut laget. Det är inte en helt enkel ekvation att få ihop.

Han berättade om sin nya roll i processen.

– Jag ska försöka vara en katalysator i den här processen genom att tillsätta en samordnare i kommunen. Jag ska ansvara för dialogerna, se till att de håller en hög kvalitet, säkerställa god information och se till att alla som berörs av arbetet inom kommunen drar åt samma håll. Om tio år finns den här järnvägen i Piteå, om allting går som det ska. Vi vill ha någonting betydligt mer än en järnväg genom stan. Vad ska vi hitta på då som gör att vi kanske kan öka våra förutsättningar att bli 50 000 år 2040, 2050? Hur ska stan växa och på vilket sätt? Det är intressanta frågor som vi måste ställa oss. Vi måste använda banan som katalysator för samhällsutveckling, säger han och fortsätter:

– Hur ska vi arbeta för att attrahera nya tjänster och serviceföretag? Skulle vi kunna tänka oss att få en liten statlig myndighet i Piteå? Och hur ser vårt erbjudande ut? Mark, el, kompetens? Sedan vet ni också att vi ska ha ett centralt baserat resecentrum i Piteå. Hur ska det se ut? Vad ska finnas där? Norrbotniabanan kommer medföra strålande möjligheter till regionförstoring. I Norrbotten är vi ungefär 250 000 invånare, men längs Norrlandskusten bor ungefär 400 000 personer, som i och med Norrbotniabanan kan transportera sig längs kusten. Möjligheterna blir betydligt större.

Han menade att Piteå måste vara attraktiv som stad, inte bara gällande förutsättningar för företag utan för hela individen.

– Om vi ska locka företag eller personer att flytta till Piteå måste vi jobba med kulturutbud, bostadsområden, vård- och omsorg och skola. Den infrastruktur som hör till för att man ska kunna växa som stad, säger Staffan Lundberg.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!

 
 
 
 
 
 

Ämnen du kan följa