Undersökning: De har nöjdast kunder

Undersökningen SKI Bank 2022 visar att Sparbankerna har Sveriges nöjdaste kunder både på privat-och företagssidan. Sparbanken nord är en av de banker som drar upp snittet för sparbankerna.

Norrbotten 19 september 2022 14:39

— Vi är tacksamma, ödmjuka och otroligt glada, säger Gunnar Eikeland, vd för Sparbanken Nord, och fortsätter:

– Att våra kunder ger oss mer än väl godkänt i en tid som är ovanligt turbulent känns extra värdefullt.

Enligt den analys inom bankbranschen som Svenskt kvalitetsindex har gjort har en osäker och oförutsägbar tid förändrat kundernas behov, krav och förväntningar. Enligt analysen söker kunder nu efter trygghet, stabilitet och pålitlighet. Analysen visar också att bankkunderna i större utsträckning väljer att vara helkunder, vilket gynnar fullsortimentsbankerna gentemot nischbankerna. 

Björn Elfstrand, vd för Sparbankernas riksförbund, tror att den lokala närvaron är en förklaring till det höga betyget.

– En av anledningarna till att Sparbankerna får högst betyg kan vara för att vi fortfarande är väldigt närvarande lokalt med kontor, rådgivning, kontanter och annan personlig service i alla 180 kontor runt om i landet, säger han.

— Att återigen få ett kvitto på att vi gör rätt, både som en viktig del i sparbankskollektivet och som egen fristående sparbank, känns riktigt bra, säger Anna Boström, marknadschef för Sparbanken nord.

Svenskt kvalitetsindex

Svenskt Kvalitetsindex har mätt kundnöjdheten inom bankbranschen sedan 1989. Datainsamlingen för årets studie pågick under augusti månad 2022. Totalt samlades det in 8 937 intervjuer för privatmarknaden och 6 575 intervjuer för företagsmarknaden.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!

 
 
 
 
 
 

Ämnen du kan följa
Läs mer!

Hon är ny kontorschef på Sparbanken i Gällivare

Hon är ny kontorschef på Sparbanken i Gällivare