Så ska Norr Media och LTU få fler studenter att stanna

Norr Media erbjuder samtliga studenter vid Luleå tekniska universitet gratis digitalt abonnemang på fyra nyhetssajter. "Vi som mediehus vill bidra till att öka kunskap om regionen och erbjuda studenterna möjligheten att se vad Norrbotten och Västerbotten har att erbjuda", säger Mats Ehnbom, vd för Norr Media.

Norrbotten 27 april 2022 16:00

Norr Media vill få fler studenter vid Luleå tekniska universitet, som är en av huvudsponsorerna för Framtidsfabriken, att ta del av den lokala nyhetsbevakningen. Som en del av partnerskapet med universitetet erbjuds nu samtliga studenter ett digitalt basabonnemang på Norr Medias sajter Kuriren, NSD, Piteå-Tidningen och Norran. Studenterna kommer ha tillgång till all digital nyhetsförmedling.

– Det händer mycket inom näringslivet i Norrbotten och Västerbotten. Det känns viktigt att studenterna får kännedom om det, säger Mats Ehnbom, vd för Norr Media, och fortsätter:

– Också vår ordinarie nyhetsbevakning är högintressant och relevant för studenterna att ta del, inte minst för att de ska kunna orientera sig i sitt nya lokalsamhälle.

Behovet av rekrytering i och med de stora satsningarna i regionen är stort och studenterna utgör en bra rekryteringsbas, menar han.

– Nu står vi inför en situation där man behöver bli 100 000 fler för att kunna genomföra satsningar. Vi behöver kompetensförsörjning och där är studenterna jätteviktiga. De är högutbildade och befinner sig redan i regionen, säger han.

– Industrin är drivkraften i samhällsutvecklingen och det kommer att skapas många nya jobb för personer med teknisk kompetens, allt från gymnasieexamen till civilingenjör. Vi får dock inte glömma att samhällsomvandlingen, som är ett resultat av industrietableringarna, kommer att resultera i nästan lika många jobb i form av exempelvis sjuksköterskor, ekonomer och lärare. De flesta av dessa yrken kräver en universitetsexamen, tillägger Birgitta Bergvall Kåreborn, rektor för Luleå tekniska universitet.

Utmaningen är att få studenterna att stanna kvar efter utbildningen. Majoriteten av studenterna vid LTU kommer från platser utanför Norrbotten. Efter utbildningarna är det många som lämnar regionen, många gånger för storstadsregionerna, berättar Mats Ehnbom.

– Utmaningen är att göra dem till en del av Norrbotten. Ju mer man lär sig och intresserar sig för sitt närområde, desto mer hemmastadd och kunnig är man. Vi som mediehus vill bidra till att öka kunskap om regionen och erbjuda dem möjligheten att se vad Norrbotten och Västerbotten har att erbjuda, säger han.

– För att vi ska kunna bryta studenternas mobilitetsmönster och få dem till att stanna i regionen efter examen måste vi visa dem olika karriärmöjligheter och andra fördelar med att stanna. Framtidsfabriken är ett bra sätt att visa att om man vill vara i framkant, där industrier som gör skillnad för att nå klimatmålen finns, då är det här man ska vara. Den karriär och framtid man kan få här kan man nästan inte få någon annanstans, säger Birgitta Bergvall Kåreborn.

Universitetets rektor är mycket positiv till partnerskapet med Norr Media, och betonar vikten av att studenterna förstår betydelsen av etablerade nyhetsmedier.

– Utan våra traditionella medier skulle en stor del av det faktagranskade och källkritiska innehållet i sociala medier försvinna. Fri press och nyhetsrapportering är en grundpelare för demokratin, säger Birgitta Bergvall Kåreborn.

Erbjudande

Abonnemanget som erbjuds är det digitala basabonnemanget på nsd.se, Kuriren.nu, pt.se och norran.se, och kan endast tecknas av inskrivna studenter vid Luleå tekniska universitet.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!

 
 
 
 
 
 

Ämnen du kan följa
Läs mer!

Norr Media storsatsar på journalistik om miljardboomen i norr – nya plattformen Framtidsfabriken lanseras

Norr Media storsatsar på journalistik om miljardboomen i norr – nya plattformen Framtidsfabriken lanseras

Norr Media storsatsar på journalistik om miljardboomen i norr – nya plattformen Framtidsfabriken lanseras

Norr Media storsatsar på journalistik om miljardboomen i norr – nya plattformen Framtidsfabriken lanseras