Norrbottens Medias ägare NTM har kommit överens med Piteå-Tidningens och Norrans respektive ägare om att köpa de två tidningarna.

– Det känns naturligt att vi i den här delen av Sverige får ett mediebolag som samlar alla de här titlarna. Vi har samarbetat länge men när vi ingår under samma paraply får vi nya möjligheter att faktiskt göra skillnad. Det ska bli riktigt kul, säger Norrbottens Medias vd Mats Ehnbom.

Avsiktsförklaringen offentliggjordes klockan 10 på fredagen. Genom köpet av Norran från stiftelsen Skelleftepress ska Norrbottens Media expandera till norra Västerbotten. Företaget tänker byta namn till Norr Media.

Artikelbild

| Mediehuset växer – med tidningarna Piteå-Tidningen och Norran.

Vad betyder det här för tidningarnas läsare?

– Det är viktigt att säga att alla titlar blir kvar. Både PT och Norran kommer fortsatt att komma ut. I ett första läge är målet att alla ska ha kvar sin lokaltidning och inte märka så mycket. Det positiva är att man tryggar utgivningen på längre sikt. Att de här titlarna, som är bland de med starkast lokal räckvidd, fortsatt kan vara starka. Det hade de inte klarat på egen hand och det är också ett av skälen till att deras ägare valt att göra affären.

Mats Ehnbom ser köpet som en fjäder i hatten för Norrbottens Media.

– Vi har de senaste åren haft ett stigande resultat, ökande kassa och en gynnsam abonnemangsutveckling. Vi har stärkt oss både lokalt och regionalt. Tillsammans får vi nu ett område där NSD, Norrbottens-Kuriren, Piteå-Tidningen och Norran kan samverka på ett sätt som gynnar både läsare och annonsörer i hela området. Det skapar möjligheter som verkligen behövs i den tid mediebranschen är just nu.

Artikelbild

| Efter ett strömavbrott 2016 fick Norran tryckas i Luleå i en vecka. Hur hela tryckeriverksamheten kommer att se ut i framtiden är ännu inte utrett.

Förvärvet är enligt Mats Ehnbom resultatet av ett långvarigt arbete som bland annat handlat om att täcka hela norra Norrland. Och att möta de stora utmaningar som tidningsbranschen står inför, digitalisering, vikande annonsintäkter och mindre papperstidningsläsande.

Att bli en del av NTM-koncernen blir en fördel för PT och Norran, tror Mats Ehnbom.

– I en tid med konkurrens från stora amerikanska jättar behöver vi stärka varandra genom att samarbeta och dela på kostnader när det gäller sådant som inte är det redaktionella innehållet.

När affären genomförs lämnar PT sitt ägande i Norrbottens Media, som idag är 25 procent. Norran går in som ny delägare. Målet är att affären ska vara genomförd innan årets slut, enligt Mats Ehnbom.