Luleåelever tog fram läsk med hemlig smak

Idén om att tillverka egen läsk föddes när gymnasieeleven Elliot Jonsson kolsyrade saft hemma i soda streamern. Nu har han, Uno Rantatalo och Jonathan Jönsson sålt över 300 burkar av "Luleläsken".

Luleå 6 december 2021 11:00

Under årskurs tre på Gymnasieskolans ekonomiprogram får eleverna driva UF-företag för att prova på eget företagande. Luleåborna Elliot Jonsson, Uno Rantatalo och Jonathan Jönsson valde att starta "Luleläsken".

Elliot Jonsson berättar att han brukar kolsyra sin mammas hemmagjorda saft i soda streamern. Det var så idén föddes.

– Jag bollade idéer med mamma om vad man skulle kunna göra. Men jag var i en annan grupp i skolan då och de ville inte göra läsk, så jag lämnade den gruppen och började jobba med Uno och Jonathan i mars, säger han.

– Vi tyckte att det var klockrent. Många gör hoodies och liknande, men det är inte så många som gör det här. Läsken kändes unik, säger Jonathan Jönsson.

 

Redan under vårens entreprenörskurs fick eleverna möjlighet att försöka skaffa ett startkapital till sina UF-företag, men gruppen bestämde sig för att inte göra det.

– Vi planerade läsken i stället. Vi tycker att det var rätt val. Vi ville få färdigt allt grovjobb för att i trean satsa på att komma igång med försäljning.

Sedan dess har det varit full fart. Företagande innebar mer jobb än de trodde.

– Jag fick ringa en gång och säga att jag inte kunde komma på träningen, säger Elliot Jonsson som tränar hockey på elitnivå.

Studenten Lisa Brun från Umeå universitet har utgått från gruppens direktiv och tagit fram design och logga, med slogan "Från Luleå för Norrbotten", och genom ett samarbete med Bottenvikens bryggeri har burkar och etiketter köpts in. Parallellt med det så har gänget arbetat med varumärkesuppbyggnad och marknadsföring.

– Vi har delat ut klistermärken på skolan med vår logga på. Målgruppen är ungdomar, vilket passar bra eftersom vi befinner oss i ungdomarnas centrum, säger Jonathan Jönsson.

 

Den 23 november tappades läsken upp. Under fredagen såldes ungefär 300 burkar på skolområdet. 

– Det gick jättebra. Det var roligt att se hur många som var intresserade. Det blev en fullträff, säger Jonathan Jönsson, men vill inte berätta vilken smak det är.

– Smaken är hemlig. Man kan säga att det är en smak från Luleläsken.

Trion trivs bra som företagare. Nästa steg är att rikta in sig på försäljning i kiosker.

– Vi har en batch på 1 000 liter, men om det tar slut för fort så får vi göra en till, säger Uno Rantatalo.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!

 
 
 
 
 
 

Ämnen du kan följa