Ny digital tjänst ska effektivisera servicebranschen

Den digitala tjänsten Favrit har lanserats på den svenska marknaden för att minska fysisk kontakt vid beställning, betalning och servering inom servicebranschen. "Den skapar en enkelhet för gästen", säger Eive Stenvall, vd för Quality hotel i Luleå.

Luleå 9 december 2021 16:00

Syftet med tjänsten är att hjälpa servicebranschen att effektivisera sin verksamhet och minska det fysiska mötet för att tillsammans hålla smittspridningen på en låg nivå. IKEA, Scandic Hotels och Nordic Choice Hotels, samt 43 restauranger och hotell runt om i Sverige har anslutit sig till tjänsten.

– Efter den stora framgången vid lanseringen på den norska marknaden känner vi nu att det är dags att lansera tjänsten även på den svenska marknaden. Med Favrit kan alla ha kul och ses fysiskt, men på ett medvetet sätt och upplevelsen blir smidigare, säger Edwin Fjeldtvedt, grundaren av ­Favrit.

Tjänsten innebär att en digital nota på bordet öppnas och att kunden kan välja mellan att beställa maten, vänta på att servitören tar beställningen eller en kombination av dem. Menyn finns tillgänglig digitalt och kunden kan också betala direkt via telefonen och på så sätt slippa onödig väntetid.

Tjänsten lanserades i Norge förra året i och med coronapandemin och nu har restauranger i Sverige möjligheten att ansluta sig.

– Många är fortfarande inte helt bekväma i det fysiska mötet efter en lång tid av pandemi. Detta kan nu hjälpas genom att ge gästerna möjligheten att göra allt via mobilen. Tjänsten är så enkel att restaurangerna kan lära sig använda den på några timmar, säger Edwin Fjeldtvedt.

Quality hotel i Luleå var med och testade tjänsten innan den lanserades på bred front.

– Vi har haft den ett halvår. Vi använder den internt i huset till våra hotellgäster som kan beställa mat till rummen, säger Eive Stenvall, vd på Quality hotel i Luleå, och fortsätter:

– Den skapar en enkelhet för gästen som kan beställa genom den i stället för att ringa ner till receptionen. Så småningom har vi tänkt använda den mer externt, eventuellt i restaurangerna. Det är ett flexibelt system.

Favrits vision är att bygga en helt ny plattform.

– Folk fick höra om oss som en beställnings- och betalningsapp, men vår vision är att bygga en helt ny plattform för alla som jobbar inom catering, nattliv, hotell och restauranger. Vi håller på att bygga en ledande produktutvecklingsmiljö, anställa de bästa människorna och bygga vidare med högsta tempo i branschen, säger Fjeldtvedt.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!

 
 
 
 
 
 

Ämnen du kan följa