De skapar matupplevelser hemma hos kunderna

Deras affärsidé är att skapa en restaurangupplevelse hemma hos kunden. Företaget Locus UF drivs av fyra elever som går tredje året på Restaurang- och livsmedelsprogrammet i Luleå.

Luleå 21 november 2022 09:00

– Vi såg det som ett tillfälle att se hur det är att driva en egen restaurangverksamhet, säger Melissa Akdogan.

Under gymnasiet får elever prova på att driva företag. Företaget Locus UF ägs och drivs av Melissa Akdogan, marknads-och hållbarhetsansvarig, Johan Lundmark, säljare-och restaurangansvarig, Robert Hansson, produktion- och köksansvarig, och Selma Forsberg, vd- och ekonomiansvarig. Alla fyra går Restaurang- och livsmedelsprogrammet.

– När vi kommer till gästen lagar vi maten där. Sedan serverar jag maten. Om kunden vill att vi ska diska efter så kan vi lägga till den kostnaden, säger Johan Lundmark.

Kunderna kan byta ut rätter på menyn vid behov.

Förutom att skapa en restaurangupplevelse hemma hos kunden har Locus UF haft uppdrag på event.

Vilken är den största utmaningen hittills?

– Att hitta kunder i början och att komma ut på marknaden ordentligt, säger Johan Lundmark.

Hur ser planerna ut inför vintern?

– Vi ska utveckla vårt koncept med matpåsar där norrländska råvaror kommer vara i fokus. I dagsläget planerar vi en uppesittar-påse med lite juliga snacks och drycker som passar bra till uppesittarkvällen så att kunden i stället för att laga mat den dagen kan fokusera på maten inför julafton, säger Melissa Akdogan.                                                                                       

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!

 
 
 
 
 
 
Ämnen du kan följa