"Jag började jaga barndomsdrömmen"

Hennes spelidé föddes för 20 år sedan. Förra året fick hon möjlighet att utveckla den. "Det är ett hästspel med fart, djup och en fängslande berättelse. Det här kan ge en annan syn på hästspel", säger Ann-Louise Jonsson på Streiff studio.

Boden 7 maj 2022 09:00

Hon har alltid haft ett stort spelintresse. En spelidé föddes för 20 år sedan, men då var det inte tal om att bege sig in i spelbranschen, berättar Ann-Louise Jonsson.

– När jag var ung så fanns inte den här typen av utbildningar för spel. Jag tänkte nog inte heller på spelutvecklare som ett möjligt yrke, säger hon.

Hon satsade i stället på djurvårdare och senare trädgårdsmästare, men bestämde sig för några år sedan för att sluta säsongsjobba eftersom kroppen inte höll, berättar hon. Det öppnade upp för annat. Nu hade tiden hunnit ikapp henne.

– Jag började jaga barndomsdrömmen om spelutveckling och efter att ha pluggat diverse fristående kurser om 3D på distans sökte jag mig till indiespelutvecklarprogrammet i Sävast.

Hon blev antagen till den tvååriga utbildningen 2020 och flyttade från Storuman till Boden.

Förra året fick hon möjlighet att utveckla sin spelidé i samband med att hon vann två pitchtävlingar som arrangerades i Norrbotten. Streiff studio var ett av tre antagna bolag som fått möjligheten att producera spel, under NEXT incubator, i samarbete med Boden gamecamp.

Spelet utspelar sig i en medeltida fantasymiljö där en budbärare och hennes häst måste trotsa vildmarken och alla dess faror för att överlämna olika bud.

– Synen på hästspel har varit väldigt stagnerad och dammig. De flesta spel i genren utspelar sig i modern tid och följer samma formel. Vi vet att det saknas någonting där så vi utvecklar vad vi kallar ett "action adventure hästspel". Det är ett hästspel med fart, djup och en fängslande berättelse. Det här kan ge en annan syn på hästspel.

Motivationen för karaktären är sorg.

– Det underliggande temat handlar om en människas sorg, när man förlorar den man trodde man skulle dela sitt liv med. Att överleva sorg är den grundläggande historien, insvept i fantasy och rollen som kurir, säger hon och berättar att spelet är ett sätt att bearbeta sorgen efter hennes pappa.

– Jag blev vilsen efter pappa dog. Efter alla år finns det fortfarande dagar när jag är vilsen. Tiden läker inte alla sår, men man kan lära sig att leva med dem.

Teamet befinner sig nu i prototypstadiet med spelet.

– Vi arbetar på en demo och söker investerare. Vi tittar nu på några olika alternativ, säger Ann-Louise Jonsson.

Streiff studio

Bolagsägarna är Ann-Louise Jonsson, vd 3D-artist som ligger bakom spelidén, den tyska programmeraren och programmeraren Patrick Rotter, den amerikanske community- och marketingmanagern Nathaniel McAfee, konceptartisten Joel Wennerholm och game writern Henrik Kanbjer. Bolaget kommer med tiden att utöka med fler roller.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!

 
 
 
 
 
 

Ämnen du kan följa