Spel ska väcka intresse för FN:s globala mål

Det svanenmärkta spelet "World wide words", som är framtaget av fyra unga företagare på ekonomiprogrammet i Luleå, ska göra människor mer medvetna om FN:s globala mål. "Spelet ska uppmuntra till diskussion", säger Maya Wolfe, säljare för Worldwide UF.

Luleå 7 januari 2022 15:00

Luleåborna Tilde Jatko, Maya Wolfe, Alice Sandqvist och Saga Sandström Jonsson har utvecklat ett sällskapsspel i sitt UF-företag Worldwide UF. Tredje året på ekonomiprogrammet består till stor del av ungt företagande, men redan under våren i tvåan började de klura på vilken typ av verksamhet de skulle satsa på.

– När vi bildade gruppen så såg vi ung företagsamhet som en möjlighet att göra skillnad. Vi såg ett tillfälle att sprida ett viktigt budskap, säger Alice Sandqvist och fortsätter:

– Vi anser att FN:s globala mål är ett åsidosatt ämne och ville sprida kunskapen på ett effektivt, enkelt och roligt sätt. Vi fick idén med ett sällskapspel som främjar hållbar utveckling och som automatiskt uppmuntrar till diskussion.

Sällskapsspelet "World wide words" som går ut på att varje spelare ska ta ett kort och beskriva ordet som finns skrivet med hjälp av andra ord, utformades under hösten. De sjutton globala målen är fördelade på fem kategorier. Allas lika värde, våra behov, fred, klimat, hållbart samhälle. Det finns också en sjätte kategori, en så kallad flashcardkategori, där det kan dyka upp quiz eller tips om hållbarhet tillsammans med någon extra poäng.

– Spelet ska uppmuntra till diskussion. Det liknar spelet "Med andra ord", men vi ville lyfta frågor som är aktuella. Med flashcardkategorin får vi också vår egna personliga prägel på det, säger Maya Wolfe.

Under hösten har företagarna satsat på att hitta samarbetspartners. Tärningarna är gjorda av Luleå gymnasiesärskola, designen på korten är gjord av Ronald McDonalds barnsjukhus i Huddinge och Naturskyddsföreningen i Norrbotten har hjälpt med fakta till korten. Luleå grafiska står för spelasken, korten och anteckningsblock.

– Luleå grafiska kunde erbjuda svanenmärkning, så det är en hållbar produktion från råvara till produkt, säger Alice Sandqvist.

– Det var viktigt att produktionen av spelet är miljövänligt. Tärningarna är gjorde i spillträ och målade med spillfärg, tillägger Saga Sandström Jonsson.

Spelet kan spelas av alla, men den egentligen målgruppen är arbetsplatser och skolor, berättar hon.

– Vi har försökt inrikta oss mot skolor som ett läromedel. Vi vill att elever som anställda ska kunna lära sig på ett roligt och hållbart sätt.

Nästa steg är att få företaget att växa. De satsar nu på den globala marknaden.

– Vi har haft kontakt med FN-förbundet och vi tror att det kommer bidra till mycket sälj. Vi vill kunna utveckla konceptet till pussel, charader och till andra språk och nå ut till så många som möjligt i hela världen. Men det är ett hantverk i nuläget, där vi måste vika ihop kartong och kortaskar för hand, så vi kommer behöva omvärdera till massproduktion, säger Maya Wolfe och tillägger att de planerar att fortsätta med företaget efter de tagit studenten till sommaren.

– Vi vill fortsätta och vi har en hög efterfrågan. Det är superroligt. Vi hoppas att vi kommer kunna bli stora eftersom vi har en unik och rolig produkt. Föräldrar har kommit fram till oss och sagt att det har varit omöjligt för deras barn att vilja lära sig, men att de nu har det engagemanget.

I slutet av vårterminen förra året vann Worldwide UF tävlingen "Åk 2 mest hållbara affärsidé" arrangerad av CSR Sweden. Juryn bestod av styrelsemedlemmar från CSR Sweden samt medlemmar av Sveriges ledande näringsliv.

– Även fast det var en liten tävling var det jätteroligt att få veta att vi är på rätt väg och det blev också en drivkraft för oss att fortsätta, säger Alice Sandqvist.

Till våren ska de också delta på UF-mässan och tävla mot andra UF-företag på regionnivå, med chans att gå vidare till SM i ung företagsamhet.

– Det ska bli roligt och lärorikt, säger Saga Sandström Jonsson.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!

 
 
 
 
 
 

Ämnen du kan följa