Handelselever förbereds för arbetslivet i branschen

På handelsprogrammet i Piteå förbereds eleverna för arbetslivet och omställningen i branschen. Mer fokus på digital kompetens, personlig försäljning och lärlingsupplägg syftar till att öka möjligheterna på arbetsmarknaden.

Piteå 19 november 2021 12:00

– Pandemin har påskyndat digitaliseringen. Butiker har blivit ännu mer digitala. Skolan har hakat på för att förbereda eleverna för det digitala på olika sätt, säger Jonas Carlzon, yrkeslärare vid Handelsprogrammet på Strömbackaskolan i Piteå.

Under pandemin har bland annat virtuella miljöer och VR-glasögon använts i undervisningen. Jonas Carlzon har också skapat en gemensam mapp i molnet för handelslärare i Sverige där mer än 400 lärare delar på lektionsmaterial. För sin utveckling av arbetet med digitala verktyg i skolan erhåller han i höst ett stipendium på 50 000 kronor från stiftelsen Företagsam skola.

– Det känns roligt att få uppskattning och mer resurser för att jobba vidare, säger han.

På nationell nivå förbereds eleverna för att kunna möta branschens kompetensbehov genom ett större fokus på hållbar utveckling och digital kompetens i utbildningen. Skolverkets beslut om namnbyte från Handels- och administrationsprogrammet till Försäljnings- och serviceprogrammet äger rum hösten 2022.

– Kursen Näthandel plockas bort. All handel hör ihop och eleverna måste lära sig om handel i alla kanaler. Branschen ser också mindre behov av den administrativa delen. Intresset för administration har varit litet både från elever och arbetsgivare så nu fokuserar vi mer på försäljningen och vill få in det i namnet, säger Jonas Carlzon och berättar att Handelsprogrammet i Piteå har tagit bort administrationsdelen för flera år sedan.

I och med Försäljnings- och serviceprogrammet läggs ett större fokus på personlig försäljning. Målet, enligt Jonas Carlzon, är att utbilda kompetenta säljare som kan sälja i alla kanaler som finns, inte bara i fysisk butik utan också via e-handel och på sociala medier.

– Vi tror inte att de fysiska butikerna kommer att försvinna, men det sker en ständig förändring. Exempel på förändringar är att popup och showrooms blir alltmer vanliga och att näthandelsbutiker har öppnat fysiska butiker, vilket har ökat deras försäljning online. I de här nya formerna av butiker behövs kunnig personal, både när det gäller personlig service och produktkunskap, säger Jonas Carlzon.

Någonting som skolan infört redan 2019 för att göra eleverna mer attraktiva på arbetsmarknaden är lärlingsutbildning i årskurs tre, berättar han. Eleverna är ute i butik tre dagar i veckan under läsåret, jämfört med de tidigare två dagarna.

– Eftersom vi har lärlingsupplägg så har vi också större krav på lärande i samarbete med butikerna. Den förändringen bidrog till att eleverna fick en bättre chans till jobb efteråt. Andelen av elever som fick jobb efter studenten gick från 30–40 procent till 90 procent, säger han.

Annsofi Edin, yrkeslärare på Handelprogrammet, instämmer.

– Av eleverna som tog studenten nu i juni var det i stort sett alla som fick sommarjobb på sin praktikplats. Så det är inte svårt för dem att få jobb. Tidigare under coronapandemin har det varit lite mer osäkert, men det här året har det gått bra, säger hon.

En av eleverna i årskurs tre är Moa Steggo. Hon har arbetsplatsförlagt lärande, APL, på Akademibokhandeln i Piteå.

– Jag tycker att det är roligt att möta olika människor, lära sig hur man kommunicerar och ibland få gå utanför sin comfort zone. Man utvecklas av att prata med nya människor varje dag, säger hon.

Wilma Strand från samma årskurs har arbetsplatsförlagt lärande på Kristofs flora i Piteå. Hon ville egentligen utbilda sig till florist, men eftersom programmet som fanns i Luleå skulle stänga när hon skulle välja utbildning blev det Handelsprogrammet, berättar hon.

– Jag tänkte att jag går Handels och så jobbar jag med floristyrket. När jag började förstå vad programmet handlar om så insåg jag att man får mer än jag trodde. Det är ett väldigt flexibelt program som öppnar många dörrar efteråt, säger hon.

En annan som är ute praktik är Viktor Nilsson. Han trivs på Nymans fiske och fritid i Piteå.

– Det är roligt att kunna bemöta olika kunder och förhoppningsvis ha varan som kunden vill ha i butiken, säger han och fortsätter:

– Under coronapandemin har jag märkt att många väljer att handla mer lokalt för att stödja butikerna. Då är det viktigt att kunna matcha priserna som är på nätet i den mån det går för att behålla kunderna.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!

 
 
 
 
 
 

Ämnen du kan följa