Panelen 23 november 2021 10:00

Lena Callne, skribent, producent och moderator Callne Communications AB, Boden

Hur skulle du vilja att framtidens centrumkärna ser ut?

– Mitt dröm-framtidcentrum är retro. Allt från skräddare till lokalproducerad mat att köpa över disk. Där strosar jag mellan gallerier och kaféer och känner mig allmänt levande, rosig och tillfreds, istället för att få lite ont i magen av tomma butikslokaler eller stressad och lysrörsblek i ett trist köpcentrum.

Hur kommer köpbeteendena från pandemin att påverka black week och julhandeln, tror du?

– Klurigt! En del av mig tror att det finns en svultenhet på att trängas i butiker och nappa till sig prylar, en slags sport som folk inte har kunnat ägna sig åt på ett tag. Men en annan del av mig säger att vi har vant oss vid e-handeln än mer, tycker det är bekvämt och fortsätter att översvämma paketulämningsställen. Nyfiken på facit!

Med tanke på klimatomställningen – vad behöver den lokala handeln tänka på kommande tre år?

– Visa att man är med på banan när det handlar om medvetenhet om cirkulär ekonomi och i övrigt klimatsmarta val, som att lyfta närproducerat. Jag tänker att det inte bara handlar om klimatomställning utan om affärsmässiga beslut: Det säljer att visa den där medvetenheten – på ett lockande sätt.

Pär Johansson, innovationsstöd LTU Business, Luleå

Hur skulle du vilja att framtidens centrumkärna ser ut?

– Jag skulle verkligen önska att framtidens centrumkärna säkerställer fler möten mellan människor! Mina absolut starkaste positiva minnen handlar om när jag fått vara med om att tillsammans med andra lösa problem, skapa nya insikter eller helt enkelt bara umgås – både på arbete och fritid. Kan vi utforma en stadskärna som både löser detta och säkerställer livet mellan husen – jag tror det!

Hur kommer köpbeteendena från pandemin att påverka black week och julhandeln, tror du?

– Munskydd kommer mest troligt att fortsätta vara ett vanligt inslag i vår butiksshopping fram till nyår. Dock tror jag att vi under dessa helger i stor utsträckning kommer att återgå till att trängas i butiker, helt enkelt för att vi som människor är sociala varelser som vill träffa andra – och det är ju lite svårt i en webbshop.

Med tanke på klimatomställningen – vad behöver den lokala handeln tänka på kommande tre år?

– Att plastpåsar nästintill försvunnit är ett bra första steg – men varför inte ge de kunder som kör elbil eller åker buss en ”miljöåterbetalning” i form av en ordentlig kaffekupong hos det lokala fiket? Då premieras bra miljöbeteende hos kunderna, samtidigt som den lokala handeln stärks.

Jenny Frank, regionsamordnare och projektledare Företagarna Norrbotten

Hur skulle du vilja att framtidens centrumkärna ser ut?

– Framtiden för centrumkärnorna stavas mänskliga möten! Min tro och vilja är att centrumkärnor fylls av kreativa entreprenörer som satsar på mat, kultur, idrott, upplevelser och interaktiva showrooms för den digitala handeln.   

Hur kommer köpbeteendena från pandemin att påverka black week och julhandeln, tror du?

– Under pandemin växte den digitala handeln från 11 till 14 procent av den totala handeln. Samma utveckling hade skett även utan pandemin men det hade tagit fyra år. Många konsumenter har nu testat att näthandla saker som de tidigare alltid köpt i butik och detta kommer att färga köpbeteendena för kommande julhandel. Att trängas i julhandelsfulla butiker är ingen vidare kundupplevelse. En bransch som sannolikt får ett stort uppsving när restriktionerna i världen släpper är resesektorn. Hungern efter världen är omättlig.

Med tanke på klimatomställningen – vad behöver den lokala handeln tänka på kommande tre år?

– Den lokala handeln har fördelar som den digitala saknar – närheten! Denna närhet till konsumenten kan användas till att bygga starka kundrelationer med annat än en skärm som kommunikationsyta. I samtal med kunder är det också lättare att föra samtal kring vilka effekter olika konsumtionsval har på miljö, klimat, ekonomi och sociala förhållanden.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!

Ämnen du kan följa
Läs mer!

Dags att nominera inför årets Luleå business awards

Läsk med hemlig smak – Luleåelever står bakom nytt företag

Älvsbyhus populära – närmar sig vart fjärde bygglov i Sverige

Hästaffär öppnar i Piteå: "Det har alltid varit en dröm"

Ny matvarubutik med endast hemleverans öppnar i Luleå

Visa fler