I förra veckan lämnade Andreas Lind Länsstyrelsen i Norrbotten, där han varit näringslivschef sedan 2014. I dag är första dagen som vd på hans nya jobb – Swedish Lapland Visitors Board.

– Jag har bara hunnit ta ensnabb kaffe med de som är på plats i dag, eftersom det är halvdag. Men organisationen har välkomnat mig på ett superfint sätt, det känns jättebra, säger Andreas Lind.

Vad ser du mest fram emot med din nya tjänst?

– Jag ser fram emot att jobba i en organisation som jag med åren kommit att älska. Att jobba för de företag som jag vet satsar och riskerar så mycket för att vår region ska utvecklas, säger han och fortsätter:

– Inom Swedish Lapland och i dess närhet finns det så otroligt mycket människor som brinner för det här. Personerna som jobbar där, samarbetspartners och styrelsen. Duktiga människor som vill jobba hårt för utveckling av branschen. Jag får jobba med de som verkligen vill åstadkomma något.

Andreas Lind har tidigare varit vd för Norrbottens handelskammare, och suttit vägg i vägg med Swedish Lapland. Sedan han 2014 började på Länsstyrelsen har han fortsatt att jobba nära organisationen.

– De har gjort en jättestor satsning och jag har fått vara med och se den på nära håll. Jag har sett hur besöksnäringsfrågorna blir allt mer centrala i samhällsdebatten och alla avvägningar vi gör. Så jag har betraktat den under en lång tid, men aldrig jobbat konkret mitt i den.

Vilka tror du blir de största utmaningarna?

– Att fortsätta hitta sätt att hjälpa företag växa och må bra på ett hållbart sätt. Den utmaningen är själva skälet till att Swedish Lapland finns. Vi ska dagligen producera nytta till de personer som har vågat satsa och dedikerat sina liv till besöksnäringen.

Vad tar du med dig från Länsstyrelsen in i din nya roll?

– Förståelse för komplexiteten i de många frågor som rör besöksnäringen. Det börjar bli mer tydligt i och med att besöksnäringen vuxit och blivit en ny basnäring här uppe i norr. Då kommer ett antal frågor som bör adresseras där besöksnäring ska spela roll, som infrastrukturfrågor och markanvändningsfrågor, förutsättningar för att driva ett företagande. Det har jag fått jobba med inom Länsstyrelsen. Jag lärde mig också själva myndighetsutövandet.

– Från Handelskammaren tar jag mig med kunskapen om hur man expanderar inom marknaden och skapar nya affärstillfällen.

Hur ser framtiden ut, var tror du att Swedish Lapland är på väg?

– Man får skilja på var vi är på väg som turistlän, och där ser jag otroligt många möjligheter framåt. Att vi kan fortsätta ha den positiva tillväxt vi haft, hitta fler reseanledningar och öka vår kapacitet. Vi ser företagen bli mer och mer professionella i att ta emot gäster, de vet vad som säljer och vad våra gäster uppskattar. Den arktiska livsstilen är uppskattad och högt rankad internationellt. Där har vi bara tagit de första stegen, säger Andreas Lind och fortsätter:

– Sedan har vi Swedish LaplandVisitors Board som organisation, som jag nu får förmånen att jobba inom. Efter en tid där vi satsat mycket utvecklingsmedel på organisationen så tror jag att vi behöver komplettera med en stadigare finansiering framåt. Swedish Lapland är en ganska projektberoende organisation. Vi ska fortsätta driva bra utvecklingsprojekt som skapar nytta, men också hitta en stadigare grund att stå på.