Starka varumärken gör upp om titeln

Tre starka varumärken har utsetts som slutkandidater till priset Årets varumärke i Luleå. Priset delas ut till ett företag som lyckats få genomslag med sitt varumärke, på ett eller annat sätt och det är något man verkligen kan säga om årets finalister.

25 september 2019 15:10

Det är Vilda Kidz, JIAB och Råvara som nominerats av juryn som består av flera personer från näringslivet och leds av Birgitta Bergvall-Kåreborn, rektor vid Luleå tekniska universitet.

Hur känns det här, Anna Karlsson, Vilda Kidz?

– Jaså, vad roligt. Det blir ju andra året i rad för oss i den här kategorin. Men det känns verkligen hedrande bara att bli nominerad, det är stort.

Johan Berg på JIAB, ni är nominerade – har du en kommentar till det?

– Det känns jättekul. Vi har faktiskt väntat på det här ett tag nu, så det känns kul att få genomslag. Vi är idrottsintresserade och har en medveten strategi att sponsra barnidrotten, framförallt lagidrott som vi tror är bra på flera sätt för barn och ungdomar.

Anders Hellman, Råvara, ditt företag är nominerad, vad säger du om det?

– Det här är jättestort. Varumärke är ju något som har fastnat hos människor och det är kul att vi nått fram. Råvara, namnet på företaget är också det som vi försöker eftersträva. Vi har en intern målsättning som är att vara tillsatsfria till år 2021 – så jag skulle säga att vi är vad vi heter.

Priset delas ut under Luleå business awards Gala Night den 18 oktober.

Årets varumärke

De två viktigaste kriterierna för ett starkt varumärke är

1) att flera har hört talas om det

2) att de har en positiv bild av varumärket

Priset tilldelas det företag eller den verksamhet som arbetat omvärldsorienterat och kommunikativt för att bygga ett varumärke som uppmärksammats nationellt och gärna internationellt. Priset är i första hand knutet till näringslivet, men kan också gå till en kulturell eller idrottslig verksamhet som betyder mycket för regionens attraktivitet.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Redaktionen