När Luleå kommun och Region Norrbotten skulle stå som värdar för jämställdhetskonferensen Forum jämställdhet vände de sig till Vinter för att få hjälp med att locka publik till programmet och för att få omgivningarna att andas jämställdhet. Samarbetet resulterade i en rad porträtt under konceptet "Jag är här" där olika profiler och starka personligheter med någon form av koppling till jämställdhets- och inkluderingsarbete eller normkritiskt leverne var med.

– Vi har försökt att lyfta en annan bild av länet. Både vad gäller representation och val av färg och form. För att skapa en mer levande monteryta, gjordes de här porträtten tavellika och hängdes på tre olika ställen i Kulturens hus. Det här gav känslan av en fotoutställning snarare än en traditionell och lite tråkig monter, säger Mariana Vnuk, copywriter på Vinter.

Arbetet med projektet blev startskottet för Vinter och deras normkreativa arbete som på allvar inleddes våren 2018, men som egentligen föddes som en reaktion på #metoo där byrån bestämde sig för att syna sig själv och sin kommunikation.

- Vi har länge arbetat med att bli en mer inkluderande arbetsplats, där vi bland annat tagit hjälp av Rättighetscentrum Norrbotten. Vårt engagemang och vår vilja att förändras hjälper oss att hjälpa andra företag och organisationer. Ska kommunikationen bli inkluderande fullt ut räcker inte jämställt. Vi måste tänka jämlikt och likabehandling. Det är en hygienfaktor, inte en tillfällig PR-kampanj, säger Helena Eriksson, vd på Vinter.

Mariana Vnuk tycker att homogeniteten i branschen är ett problem.

– Bra kommunikation handlar om att vara inkluderande och inkludering handlar om att sätta på sig fler glasögon. Att arbeta normkreativt hjälper oss att tänka mer fritt. Det kommer främja vår kreativitet. Som kommunikatörer har vi dessutom en rätt stor makt att påverka hur företag och organisationer väljer att uttrycka sig, i både text och bild. Där tycker jag att vi har en möjlighet att hjälpa till att göra världen lite bättre.