För sex år sedan startade Rickard Andersson i Öjebyn företaget Piteå motoroptimering.

– Jag har alltid hållit på med det på hobbynivå, men 2012 beslöt jag mig för att köra på heltid, säger han.

Han gjorde ett rejält lappkast från att ha arbetat som sjuksköterska till att driva eget företag i motorbranschen.

Artikelbild

| Rickard Andersson går in i motorns styrsystem där han kan ge motorn bättre effekt samtidigt som bränsleförbrukningen minskar.

Det senaste året har han ägnat mycket tid åt att installera elektronisk fartbegränsning i A-traktorer. Allt fler ombyggda Kingcabs och Volvo PV syns i trafiken i Piteå.

Det har blivit mode bland Piteås ungdomar och det har skapat mer jobb.

– Det finns mer A-traktorer i Piteå än i övriga hela Norrland, säger Rickard Andersson.

– Egentligen började detta med att Björkdalsgruvan utanför Kåge ville att jag skulle komma och spärra deras servicebilar eftersom personalen körde för fort. Då föddes idén att erbjuda elektronisk fartbegränsning. Hittills i år har jag säkert gjort det i 15 A-traktorer och fler kommer.

Artikelbild

| Magnus Johansson, Albin Olofsson och Melker Lundqvist har hängt på flugan med att köra A-traktor- en trend som växer i Piteå.

Företagets affärsidé är att erbjuda motoroptimeringar (populärt uttryckt att chippa motorn). Han arbetar också med motordiagnoser och felsökningar.

Entreprenörer är en stor och viktig kundgrupp.

Artikelbild

Allt fler kör A-traktor. Det ger Rickard Andersson mer jobb där han installerar en elektronisk fartbegränsning.

Efter en omprogrammering drar skogsmaskinen mindre bränsle men får ändå bättre effekt på motorn och kan avverka mer skog.

– De vill optimera sina maskiner så att de drar mindre bränsle. Det jag gör att jag går in med dator i maskinens styrenhet och ändrar inställningarna, säger Rickard Andersson.

Han säger att han kan optimera allt från elverk till skogsmaskiner, lastbilar, personbilar och husbilar.

– Det kommer företag och privatpersoner, men även märkesverkstäder skickar hit bilar som jag får omprogrammera, säger han.

Han förklarar att jobbet går ut på att förändra programvaran i fordonet. Det handlar om allt från att förändra bränsletrycket i motorn till att ändra luftblandningen.

– Och motorn får mer effekt och vridmoment av optimeringen, inte mindre, säger Rickard Andersson.

Han uppger att han genomför 200 till 300 åtgärder i fordon varje år.

– Tidigare var folk lite skeptiska till att chippa bilen. Men det blir allt mer intressant och det är godkänt att göra en omprogrammering till en viss gräns, säger ägaren till Piteå motoroptimering.

Han är ensam i södra länsdelen om att optimera motorer, men ingår ett nätverk bestående av ett 20-tal företagare som sysslar med det Rickard Andersson gör.

– Vi samarbetar mycket med varandra. Bland annat med företaget Tunga Repi Gällivare som utför mina tjänster som underleverantör.