Genom Handelsrådets nya projekt ”Kompetenslyft för handeln” ska handlare i Luleå, Piteå och Boden få chans att vässa sina digitala kunskaper. I dag var det kick off för projektet, och ett 40-tal företagare samlades på Kulturens hus i Luleå för en förmiddag med inspiration och information.

– Syftet är att kompetenshöja handlarna. Det här är ett nationellt projekt och Luleå är först ut, så det är premiär i dag, säger Helen Rönnholm, projektledare på Handelsrådet.

Satsningen riktar sig till mindre svenska handelsföretag upp till 49 anställda, och både ledare och medarbetare ges möjlighet till kostnadsfria utbildningar.

Artikelbild

| Elisabeth Lönnberg, MG:s Mode, och Karin Källström, Hem ljuva hem.

– Jag är glad och tacksam över att det är så många som har tagit sig tiden att komma hit. Det här är en investering som man ger sig själv, säger Birgit Öhlund, affärsutvecklare på Visit Luleå som är en av samarbetsorganisationerna.

Hon berättar att intresset för projektet har varit stort bland handlarna.

– Stämningen här på plats är fantastiskt, det är en känsla av att man verkligen vill komma hit. Vi vill ge dem så mycket som möjligt på den här tiden, att de ska få ut mycket från den här verktygslådan. Det här är en stor utmaning för handlarna, man måste anpassa sin verksamhet. Står man stilla blir det svårt att hänga med.

Projektet pågår under 2019-2021 och finansieras med cirka 30 miljoner kronor via Europeiska socialfonden till kompetensutveckling för handeln i Sverige.

Artikelbild

| Marie Mitchell, Gallerian Piteå, Ulrika Iversen, Ulf Andersson försäljning AB, Marie Nordström, Ekoprinsessan Maries hud & kroppsvård.

– Vi är väldigt tacksamma för det här. Vi har saknat en sådan här utbildning här uppe, något som är riktat till handeln och som kostar tiden men inte pengarna, säger Cecilia Lindström, handelsutvecklare på Visit Piteå.

En av företagarna på plats var Lisa Andersson från Shop in Lapland.

Artikelbild

| Birgit Öhlund, Visit Luleå, och Cecilia Lindström, Visit Piteå, är representanter för de lokala organisationer som samarbetar kring projektet.

– Vi vill utveckla vår webb och webbshop, det här är en chans att vidga vår kompetens, säger hon.

Maria Brandén från Skapa glädje tycker det är bra att få chansen att utbilda sig på plats i Luleå, då de flesta utbildningsmöjligheter annars finns i Stockholm.

Artikelbild

| "Syftet är att kompetenshöja handlarna", säger Helen Rönnholm, projektledare på Handelsrådet.

– Det här är verkligen riktat till oss handlare, och hålls dessutom på en tid som gör att vi inte behöver missa så många timmar i butiken.

Vad har du för förväntningar på utbildningen?
Artikelbild

| Ett 40-tal företagare samlades på Kulturens Hus under onsdagsförmiddagen.

– Jag hoppas på att kunna utveckla mitt företag mer mot nätet, säger hon.