Ny podd sätter länets företagare i rampljuset

Snart stundar premiären för Norrbottens Affärers stora poddsatsning Snacka om Affärer. "Jag tror att lyssnarna kommer kasta sig över denna podd", säger programledaren Jessica Tervaniemi.

3 februari 2020 10:19

De senaste åren har Norrbottens Affärer tagit plats som den största nyhetsaktören inom norrbottniskt näringsliv. Med dagstidningarna NSD och Norrbottens-Kuriren i ryggen delas årligen sex nummer av Norrbottens Affärers tidning ut till prenumeranterna. Lägg därtill en fullmatad nyhetssajt med dagliga nyheter om allt som rör länets affärsliv.

Nu tar Norrbottens Affärer nästa kliv genom storsatsningen på podden Snacka om Affärer.

– Vi har bjudit in några av länets hetaste entreprenörer och kommer att gå in på djupet, både i hur de är som personer, men också i deras företagande, säger programledaren Jessica Tervaniemi.

Avsnitten kommer att sändas varannan vecka och inom kort avslöjas premiärdatumet.

– Det är en riktigt fin line up som vi har fått till. Jag tror att lyssnarna kommer kasta sig över denna podd för att få reda på mer om människorna bakom dessa framgångssagor. Det kommer att handla om allt från näthat, influenceryrket och rekordsnabba expansioner till hur de här personerna är som föräldrar, kompisar och ledare, säger Jessica Tervaniemi.

Almi Företagspartner Nord är samarbetspartner för podden. Deras organisation arbetar för att främja utvecklingen av konkurrenskraftiga små och medelstora företag, samt att stimulera nyföretagandet i syfte att skapa tillväxt och förnyelse i norrbottniskt näringsliv.

– Ofta kan man som företagare känna sig ganska ensam och som att man sitter på väldigt många olika stolar. Att få ta del av hur andra företagare gjort för att lyckas, att det varit både upp- och nergångar, tror jag är jätteviktigt och det kommer man få göra genom podden, säger Karolina Kollenmark-Andersson, marknadskoordinator hos Almi Företagspartner Nord.

– Sedan tror jag att man inspireras och motiveras av lokala företagare som det går bra för i mycket högre utsträckning än de mer avlägsna företagsledarna. Igenkänningsfaktorn är viktig. Jag tror också att de här företagarna tampas med frågor som är aktuella och relevanta just i det här länet, fortsätter hon.

Vad hoppas ni att lyssnarna ska ta med sig från dessa entreprenörer?

– Att det inte är omöjligt, att det faktiskt går att förverkliga sina företagsdrömmar, ”kan dom så kan jag!". Men också att det är en berg- och dalbana, att man inte är ensam om att kämpa med exempelvis hur man gör för att synas och höras i bruset, konsten att få dygnets timmar att räcka till för både familj, företag och fritid, om vikten av att be om hjälp, säger Karolina Kollenmark-Andersson.

Hon får medhåll av programledaren Jessica Tervaniemi.

– Jag hoppas att lyssnarna ska få upp ögonen för företagandet och hur det är att starta ett företag. Har vi gett skjuts åt en person som går med en företagardröm, som tar steget till att förverkliga den efter att ha lyssnat på denna podd, så har vi lyckats, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Elin Emborg