De senaste fyra åren har Luleåbaserade Leos Lekland fördubblat antalet lekland från 22 till 47. Leklandet i Bremen i Tyskland har premiär imorgon och är det första som företaget öppnar utanför Norden.

Nu tittar man på fler möjligheter på den tyska marknaden. Planen är att öppna omkring 50 lekland inom fem år i Tyskland, en investering i miljardklassen.

– Tyskland har en enorm potential. Det är en förhållandevis omogen marknad på det här området och det finns ännu ingen större nationell aktör, säger Joakim Gunler, vd och grundare.

2018 omsatte företaget 595 miljoner kronor, en ökning med 13 procent från 2017 då omsättningen låg på 526 miljoner.

– Vi har alltid varit noga med att växa kontrollerat, såväl geografiskt som finansiellt. För oss handlar det i grunden om att erbjuda det bästa leklandskonceptet på marknaden, men för att alla investeringar alltid ska vara finansiellt sunda handlar allt om läget. Det är därför Tyskland och övriga Europa hägrar, med tanke på att vi börjat täcka upp de flesta platserna som är intressanta i Norden i nuläget, säger Joakim Gunler.