Som vi tidigare berättat så har Norrbottens Media nominerats till helhetspriset i Årets dagstidning – för andra året i rad. Årets dagstidning arrangeras av branschorganisationen TU – Medier i Sverige och vinnaren presenteras under en gala på Berns i Stockholm på torsdag. Nominerade i samma kategori är Dagens Nyheter och Öst Media.

– Det är riktigt stort och ärofyllt – jag är oerhört stolt över företaget och personalens bedrift, säger Mats Ehnbom.

Under flera år har mediebranschen genomgått stora förändringar, och det är knappast en trend som väntas avstanna inom någon överskådlig framtid. För Norrbottens Media har de senaste åren inneburit en omfattande utvecklingsresa, som gett resultat.

– Jag skulle säga att framgångsreceptet är bredden och kraften i utvecklingsarbetet i kombination med att vi presterar kraftigt förbättrade resultat på alla områden, både journalistiskt och ekonomiskt. Den här resan är det häftigaste och roligaste jag varit med om i mitt yrkesliv, och jag tror att den 14 personer starka juryn för Årets dagstidning fått samma intryck, säger Mats Ehnbom.

De åtgärder som företaget vidtagit under den här tiden handlar kortfattat om att skapa en gemensam utvecklings- och förändringsvision.

– Vi drar åt samma håll i hela företaget, över avdelningsgränserna, och alla jobbar så självklart med att hitta innehåll, produkter och lösningar som är anpassade till läsarnas och annonskundernas behov.

Ekonomiskt har bolaget de tre senaste åren haft kraftigt ökande resultat och likviditet, vilket man är relativt ensam om i branschen i Sverige.

– Norrbottens Media är ett av Sveriges mest framgångsrika medieföretag, både sett till antalet läsare och när det gäller den ekonomiska utvecklingen. Vår upplaga har vänt uppåt igen och de digitala intäkterna ökar. Vi är ett bolag i medvind, säger Mats Ehnbom och tillägger:

– Vi är stiftelseägda och använder alla pengar till att utveckla och trygga medieverksamheten framåt. Inga privata ägare plockar pengar från vår kassa, säger Mats Ehnbom.

Norrbottens Media når i dag fler än någonsin, berätta!

– Våra digitala kanaler ökar kraftigt antalet läsare, samtidigt som papperstidningen fortfarande står sig relativt stark. Kombinationen av papper och digitalt innebär gör att nio av tio norrbottningar läser våra produkter varje vecka, vilket är fantastiskt. Med hjälp av den räckvidden kan vi också erbjuda våra annonskunder ojämförlig genomslag och effekt.

Vad är din främsta drivkraft som vd?

– Att skapa förutsättningar för vår samhällsviktiga journalistik – det är skälet till varför Norrbottens Media finns till. Vi lever i oroliga och extrema tider då journalistikens roll är viktigare än någonsin. Demokratin vilar på en bräckligare grund än man kan tro.

Vad innebär nomineringen till Årets dagstidning?

– Att vara nominerad är ju visserligen en stor seger i sig. Men segerviljan är stark när man blir nominerad för andra gången på två år – nu vill vi vinna SM-guld, inte bara ta medalj! Att vinna vore ju ett erkännande som är svårslaget, och dessutom ett kvitto på att det vi gör är bäst i Sverige.

Juryn för helhetspriset består av ordförande Eva Hamilton, ordförande i Film och TV-Producenterna och tidigare vd Sveriges Television, Hanna Brogren, generalsekreterare och vd Sveriges Kommunikatörer, Peter Callius, affärsområdeschef Kantar Sifo, Patrik Hadenius, vd Utgivarna, Ulf Johansson, ansv utg Uppdrag granskning SVT, Mathias Kallio, affärsområdeschef Resumé, Dagens Media och Medievärlden, Helle Klein, vd/chefredaktör Dagens Arbete, Elin af Klintberg, kreativ chef/delägare Klintberg Nihlén, Mikael Marklund, webbredaktör ATL, Erik Modig, forskare Handelshögskolan i Stockholm, Marie Nilsson, vd Mediavision, Anna Rastner, utbudschef UR, Susanna Skarrie, vd/chefredaktör Hem & Hyra, Erik Wahlin, chefredaktör Affärsvärlden, och Michael Wolf, senior adviser Blackstone.

Juryns motiveringen lyder:

"Genom ambitiösa satsningar på grävande journalistik, en försäljningsavdelning som fokuserar på kundens framgång snarare än på såld yta – och med en lönsam distribution som låter paket följa med morgontidningen – har man eftertryckligt visat att papperstidningen lever i glesbygden. Vinsten, annonsering i både print och digitalt och den totala upplagan – alla kurvor vände kraftigt uppåt under 2018".