Det gemensamma EU-systemet European Rail Traffic Management System (ERMTS) ska införas i Sverige och det är Trafikverket som ansvarar för införandet i Sverige. Tanken är att det nya systemet ska ersätta en en signalanläggning som är sliten och ska även på sikt underlätta för en hållbar och gränsöverskridande tågtrafik i Europa. Nu står det klart att NYAB kommer att ta hand om omvandlingen av sträckorna Harrträsk-Kiruna C1, Gällivare-Koskullskulle, Koijuvaara-Aitik samt Råtsi-Svappavaara. Projektet går under namnet "Opto 2.0 Harrträsk-Kiruna" och innefattar bland annat placering av teknikskåp och blåsning av mikrokabel inom spårområde och passage över ett tjugotal broar.

– Det är ett utmanande och tidsmässigt forcerat projekt, med ett högt fokus på säkerhet. Vi är glada över att Trafikverket ger oss detta förtroende. NYAB har utvecklats bra inom såväl fiber/opto och Järnväg på senare år och att kombinera dessa segment i ett och samma projekt känns som ett naturligt steg för oss som bolag. Vår projektorganisation är på tå, och har så varit sedan vi påbörjade kalkylarbetet under senvintern, säger Mikael Ritola, affärsområdeschef på NYAB.

Produktionen väntas påbörjas inom de närmaste veckorna och kontraktsvärdet för NYAB uppgår till cirka 70 miljoner kronor.