Snösvängen i Luleå fick ta emot ros, men mest ris på sociala medier under helgen som gick. På söndagsmorgonen vaknade Helen Olsson, från Korvgubben, upp och möttes av de arga inläggen.

– Det var så mycket negativa skriverier över folk som klagat på att det inte är plogat. Vi ville ge snösvängen positiv feedback och det var många som gillade och delade inlägget och höll med oss, berättar hon.

Inlägget som Korvgubben la upp på Facebook var ett erbjudande om halva priset på mat för alla plogbilschaufförer. Totalt har inlägget fått över 1000 gilla och 500 delningar.

– Det kom jättemycket folk igår. Folk borde förstå att de jobbar häcken av sig. De är undantagna från kör- och vilotider, de har inte samma arbetstidslag som min personal har här, de får slita på ett helt annat sätt. Vi ville framförallt sprida lite positivitet till dem, säger Helen Olsson.

Kommer ni att ha liknande erbjudanden framöver?

– Absolut. Det är något vi vill arbeta med ännu mer. Vi vill visa uppskattning till olika grupper och försöker arbeta med sociala medier. Det kan ge en fantastisk spridning. Vi har även haft ett samarbete med Vildakidz och kommer fortsätta med det. Vi sponsrade med 10 000 kronor i december inför jul och gav matkuponger till de som inte får mat när skolorna stängde, säger Helen Olsson.