Candy world har funnits i Haparanda i tolv år. Redan från starten gick butiken bra och under det första året omsatte de 23,5 miljoner kronor. Under åren har grundarna Kent Långström och Stefan Sundvall utvecklat konceptet i den 3000 kvadratmeter stora lokalen med bland annat ett lekland.

– Vi startade upp verksamheten i Haparanda eftersom att finnarna äter mest godis i hela världen, och svenskarna ligger på andra plats. Det passar bra att finnas på gränsen mellan Sverige och Finland, berättar Kent Långström.

2015 startade de en till godisbutik mitt emot Ikea i Sundsvall, en investering på tio miljoner kronor med godis, tobak, läsk och lekland.

Artikelbild

| Kent Långström, medgrundare av Candy world.

– Vi hade leklandet mer som ett komplement eftersom att lokalen var betydligt mindre till ytan. Men vi märkte ganska snabbt att om vi ska satsa på lekland så måste vi bygga större, så vi började fundera vad vi ville med Candy world på lång sikt. Då kom vi i styrelsen fram till att det är kärnverksamheten som gäller, säger Kent Långström.

De flyttade Sundsvallsbutiken till en annan lokal på 1000 kvadratmeter i Birstas handelsområde och tog bort leklandet.

– Det blev en dundersuccé och vi fick exakt de svaren vi ville ha. Vi hade mer än en fördubbling av omsättningen under det första året. Nu har vi en trend i Sundsvall på någonstans runt 50 miljoner kronor i omsättning de kommande tolv månaderna.

Det positiva utslaget ledde till att de beslutade sig för att ta bort leklandet i Haparanda och även där fokusera på kärnverksamheten.

– När vi hade leklandet omsatte vi runt 50 miljoner kronor. Nu har det gått ett par månader sedan vi ändrade på konceptet och har gått till 60 miljoner. Nu har vi en trend på runt 100 miljoner kronor de kommande tolv månaderna i Haparanda, Det är osannolika siffror på utveckling. Vi har verkligen träffat rätt, säger Kent Långström.

Hur känns det?

– Det är som en dröm. Nästan overkligt på det sättet. Men samtidigt ska vi inte få hybris för det. Vi har alltid jobbat långsiktigt och satsat ordentligt så fort vi gjort något. Vi har fokuserat på ett ställe i taget och verkligen jobbat med att hitta rätt, det har vi gjort nu.

Men sagan om Candy world tar inte slut här. Nu satsar bolaget på att etablera sig på fler orter.

– Vi har börjat titta på ett tredje läge någonstans i norra Sverige. Vi tittar på tre olika lägen och det ser ut som att vi kommer välja ett eller två till Candy world. Då kan det bli så att bägge av lokalerna är nyproduktioner vilket gör att det tar det minst ett år innan vi kan öppna dem, säger Kent Långström och fortsätter:

– Konceptet vi har och kunskapen som vi fått fram genom årens lopp kommer fungera i vilken svensk stad som helst. Vi skulle kunna öppna i vilken stad som helst i Sverige. På vissa orter kommer det säkert vara så att vi kommer ha flera butiker. Vi ska först upp till 30 butiker som är det långsiktiga målet. Vi har en obegränsad potential om man tittar på Sverige och har byggt upp styrka och erfarenhet som säkerligen kommer visa sig ovärderlig.

Vad har du för råd till företagare som fastnat i sin utveckling?

– Mitt råd är att man ska jobba med det man brinner för och att engagera sig. Sedan att man inte har för bråttom när man är under utveckling. Det gäller att först och främst hitta rätt i konceptet. Sedan kan man lätta på ventilen och gasa lite hårdare. Många har för bråttom när man får en hyfsat bra start på något och gasar bara på. För oss har det varit en resa, vi har stora butiker i den här branschen och har kommit med något nytt. Det är viktigt att man håller ut och verkligen har alla bitar på plats innan man börjar med expansionen.

I dag är Kent Långström, Stefan Sundvall och Kent Olsson delägare av Candy world.