2017 var ett rekordår på Skellefteå Airport med totalt nästan 422 000 resenärer, 2018 blev inte riktigt lika starkt med 409 000 resenärer. Inrikestrafiken tappade tre procent till 383 000 resenärer, medan utrikestrafiken ökade tre procent till 25 800 resenärer.

Fördubbling

Den minskade inrikestrafiken beror mycket på att Norwegian dragit ned antalet turer på Skellefteå för att nu upphöra med dem på torsdag den här veckan.

– Jag är glad för att vi tog oss över 400 000 passagerare. Antalet passagerare är det nästa högsta som vi någonsin har haft och en fördubbling mot 2009 som var det sista året i statlig regi här.

Inkommande charter

Två saker ser Robert Lindberg utvecklas framöver. Han tror att nischresor kommer att öka, ofta inriktade helger på storstäder.

– Jag tror att storstadsresorna kommer att öka. Då det är charter åker hela familjen, vid nischresor kan det vara andra grupper.

Under 2019 finns också ett fokus att jobba med den inkommande trafiken. Skellefteå Airport kommer att ha ungefär 70 charteravgångar 2019 – med närmare tio bolag. Antalet flyg med Skellefteå som mål är så här långt 14 stycken, lika många som 2018, och alla från Nederländerna.

– Marknaden för den inkommande trafiken är gigantisk. Tänk om vi till exempel skulle kunna få trafik från Italien och England? Potentialen är jättestor, säger Lindberg och tänker på möjligheterna med Skellefteå som mål, men också med att nå regionen.

– Vi har tittat mycket på utresandet, nu ska vi också titta på inresandet och utveckla den biten.

Att potentialen nu ökar löpande beror på att det sker en samverkan och paketering av lokala erbjudanden.

– Där har enormt mycket positivt hänt de senaste 15 åren.

Fördel för mindre plan

Under sommaren 2020 ska landningsbanan på Skellefteå Airport förlängas med 420 meter till 2520 meter. Det innebär en styrka vad gäller större plan – redan nu erbjuds direktflyg till Thailand 2020 – men också vad gäller mindre.

– Vi har mindre plan som får köra på Skellefteå på sommaren, men inte på vintern. De saknar nämligen möjlighet till reversering, men kommer nu att kunna flyga till oss.

Robert Lindbergs mål är att banförlängningen ska bidra till möjligheter för Skellefteå att få interkontinentala resor, inte bara österut som Thailand utan också västerut.

Terminalutveckling

Samtidigt har en översyn av terminalen inletts.

– Vi har ett antal alternativ som vi presenterats för flygplatsens styrelse. Nu ska de också visas för ägarna. Det finns både förslag till ombyggnad och till nybyggnad.

Ankomstterminalen är till exempel i dag anpassad för 75 ankommande.

– Då Thailandsflygen går kommer det att bli 330 ankommande. Vi måste göra någonting.