Branschen är i ett allvarligt läge, det konstaterar Swedish Laplands vd Andreas Lind med anledning av coronavirusets påverkan på besöksnäringen. Han menar att man ser en mycket kraftig inbromsning i branschen som helhet.

Hur ser ert arbete ut just nu?

– Mest prioriterat är att göra allt vi kan för att mildra effekterna av den extremt kraftiga inbromsning av besöksnäringen som vi nu har. Vi följer noga de åtgärdspaket som lanseras och försöker påverka dem så att de verkligen ger effekt till företagen inom Swedish Lapland, säger Andreas Lind och fortsätter:

– Utöver det är det viktigt att vi håller löpande dialog mellan alla som jobbar för att främja besöksnäringen, såväl lokalt som regionalt och nationellt. Det här är en situation att ta på högsta allvar, men istället för panik så kräver läget analys, eftertanke och samarbete.

Förra veckan samlades samtliga lokala destinationer, Region Norrbotten och Länsstyrelsen i Norrbotten för ett möte, där man beslutade att skjuta upp eller ställa in visningsresor och externa aktiviteter. Man begränsar även utåtriktade aktiviteter och skjuter upp säljinriktade digitala aktiviteter.

Vad är ditt främsta budskap till företagare inom besöksnäringen i länet just nu?

– Framför allt att det kommer att vända, men att det kommer en prövningens tid nu för många. En tid som säkert kan innebära att marknaden beter sig annorlunda framöver, något vi nu måste förbereda oss för. Ett annat mycket viktigt budskap till företagen är att man bör vända sig till sin bank eller kreditgivare om företaget ser att de kommer få problem med ekonomin. Ju förr du som företagare kommer i kontakt med din bank desto större möjligheter har de att hjälpa dig i svåra tider.

– Swedish Lapland visitors board är övertygad om ett par saker: Den närmaste tiden kommer att kräva kreativitet, uppfinningsrikedom och hårt jobb. Men också att denna bransch besitter precis just dessa egenskaper. Tillsammans kommer vi att göra det som krävs, tillägger Andreas Lind.