"En god tid att vara företagare i Boden"

Årets första företagsfrukost i Boden handlade om industrisatsningen, det lokala företagandet, hur Boden ska marknadsföras som en attraktiv plats samt kulturens betydelse. "Det är en fantastisk möjlighet att visa hela världen vilken kraft det finns i regionen", säger Henrik Henriksson, vd för H2 Green steel.

Boden 14 januari 2022 12:22

Årets första företagsfrukost i Boden, som arrangerades av Företagarna Boden, Bodens kommun och Boden business park, sändes digitalt under fredagsmorgonen på grund av rådande restriktioner.

Kommunalrådet Claes Nordmark, som deltog på distans, pratade om coronaläget.

– Norrbotten ligger strax under riksgenomsnittet, men det är viktigt att vi följer restriktionerna så att trycket inte ökar. Vid minsta symptom ska man vara hemma, säger han och berättar att skolor, förskolor och omsorg har det tufft med personal.

På frågan från programledaren Frida Ekeström om vad han tar med sig från 2021 svarade han:

– Jag tar med mig den fantastiska kämparandan som Boden visat mot pandemin. 2021 blev också året för Bodens revansch efter sjukhusflyttar och liknande. Vi är verkligen på gång igen. Allt går bättre och bättre. Droppen som fick bägaren att rinna över var i februari när vi gick ut med nyheten att H2 Green steel ska bygga. Det tar jag med mig.

Claes Nordmark blickade också framåt under företagsfrukosten. Förutom pandemiläget kommer fokuset 2022 att ligga på att få igång H2-bygget och tillhörande infrastrukturfrågor, berättade han.

Henrik Henriksson, vd för H2 Green steel, tog vid.

– Vi har lämnat in tillståndshandlingar till Mark- och miljödomstolen och efterfrågat att få en snabb handling i processen. Det är förmodligen en av Sveriges historiskt mest omfattande ansökningar, så det är ett stort arbete, men vi har lagt ner mycket tid för att den ska vara så komplett som möjligt. Vi har lämnat önskan om förhandsbesked så att vi redan till midsommar kan försöka sätta igång med byggaktiviteter tillsammans med Bodens kommun, säger han.

Han pratade om den gröna revolutionen som kommer ta många år och hur det påverkar företagande och näringsliv i regionen.

– Det är en fantastisk möjlighet att visa hela världen vilken kraft det finns i regionen. Med tanke på dagens tema så kan vi skicka en signal till alla entreprenörer och företagare att nu blir det åka av. Jag tror att det är en god tid att vara företagare i Boden, Luleå och resten av Norrbotten. Om man inte redan startat företag redan så kanske man ska göra det, säger han och fortsätter:

– Vår ambition är att starta dragkraften lokalt, att använda lokal kompetens och minska footprint med transport.

För att underlätta arbetet under de kommande åren kommer de arbeta transparent och visa sina planer, även om de är preliminära, berättade han. Tanken är att få igång dialoger och så småningom individuella samtal.

– Vi klarar inte det här utan er. Vi måste göra det här tillsammans. Vi kommer tillbaka redan under våren för att gå ner i detaljerna.

Företagande, arbeten för att öka sysselsättningen och hur Boden ska attrahera kompetens diskuterades också av personer som deltog i företagsfrukosten. Jens Andersson, kommunikationschef för Bodens kommun, berättade att kommunen nu riktar sig mot södra Sverige, bland annat Göteborgsområdet, med digital marknadsföring.

– Vi ser ett stigande intresse, säger han.

För en attraktiv stad behövs ett kulturliv, menade Susann Jonsson, kulturprofil i Boden.

– När man ska bygga det goda livet så är inte ett jobb och mat på bordet det som räcker. Människor efterfrågar en mer komplett verklighet att leva i. Att kunna utöva kulturaktiviteter och konsumera dem har betydelse. Där har Boden en intressant resa. Nu börjar det ploppa upp kulturföretagare, man blir verksam inom kulturen som bransch, säger hon och kommer in på betydelsen av kultur i ett samhälle.

– Nödvändigheten handlar mycket om att bygga förutsättningar för kollektiv självreflektion. Vad är kultur egentligen? Det är det som fångar vår historia, nutid och framtid. I bokform, pjäser, filmer och så vidare. Jag tror att det är extra viktigt i det läge Boden är nu. Här finns ju en historia. Det här kommer inte ur tomma intet. Kulturen har en stor betydelse i en sådan här resa. Så bygger man långsiktigt det goda samhället också.

Jens Andersson menar att kulturen har en given plats i näringslivet.

– När man ska bygga en attraktiv plats så har kulturlivet sin plats, säger han.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!

 
 
 
 
 
 

Ämnen du kan följa
Läs mer!

Hon har alltid tränat – som egen företagare ska hon motivera andra

Boden

Miljonstöd räddar Western farm: "Kan andas igen"