– Det finns för få destinationer och konkurrensen är för svag. Vi är för mycket beroende av Arlanda. Vi måste jobba jättehårt med de här frågorna framöver, säger Nordström.

Han konstaterar att Arlanda–Luleå är den största inrikeslinjen i Sverige.

– Vi har många avgångar. Köpenhamn, London och Oslo har flest avgångar från Arlanda. Sedan kommer Luleå, före Helsingfors. Det säger det mesta. Men priserna är ganska höga jämfört med vad de kunde vara om det fanns större konkurrens.

Höga priser påverkar bland annat besöksnäringens möjligheter till utveckling, konstaterar Nordström.

– Flyget och Luleå airport är oerhört viktigt för hela regionen.

En direktlinje till Bromma är något som kommunalrådet värderar högt.

– Umeås flygplats, som är betydligt mindre, har direktlinje till Bromma. Problemet är att flygplanen är mindre och restiden därmed blir för lång hit. Men teknikutvecklingen går framåt och jag vet att det blir en annan situation i framtiden.

Nordström hoppas att direktflyget till London kommer igång. Han vill även se en direktlinje till Köpenhamn.

– Luleå airport är en av de största i landet på charter. Nu måste vi bearbeta flygbolag och se till att vi får ett större utbud av direktflyg och destinationer.

Läs mer: Direktflyg till London på gång

Flygbolaget BRA trafikerar bland annat sträckan Umeå–Bromma. Christian Clemens vd vid BRA, bekräftar Nordströms bild.

– Umeå har tre aktörer och det gör att priserna blir betydligt billigare. Luleå är en stor sträcka och borde också ha tre aktörer.

BRA anser att Luleå är av största intresse, och har även mindre jetplan som kan trafikera sträckan Luleå–Bromma. Men införandet av flygskatten har gjort att bolaget skrinlagt planerna tills vidare.

– Vi vill avvakta och se hur det slår. Jag anser att flygskatten är en straffskatt på att inte bo i Stockholm. Inrikesflyget är ingen lyxkonsumtion, det är en nödvändig infrastruktur.

Ann-Christin Viklund, flygplatschef vid Luleå airport, säger att ett intensivt arbete pågår kring linjeutvecklingen.

– Vi är inte i mål med London ännu och när det gäller Köpenhamn vill jag inte spekulera i detaljer. Det är viktigt att vi har rätt perspektiv. Det måste finnas ett utbud och möjligheter till bra beläggning.

Viklund bekräftar att en direktlinje till Bromma står högt upp på önskelistan.

– Mer inrikeskapacitet är jätteintressant för oss. Vi vet att vi har affärsresenärer som är intresserade av att landa närmare centrum. Det pågår ett kontinuerligt arbete kring detta.