Runt om i Sverige och världen finns många norrbottningar som gjort, och gör, karriär på något sätt. Som verkar i olika branscher. De valde att lämna Norrbotten och kom inte tillbaka.

Vi har samlat artikelserien under vinjetten: "Vi som flyttade"

 

Det är ingen överdrift att beskriva den förre Luleåbon Christopher Engman som en superentreprenör.

Han har startat upp tre bolag från grunden som alla haft framgång och som han sålt med bra förtjänst. Utöver detta så har han åkt världen över och föreläst om företagande för exempelvis företagsledare, säljare och studenter.

Ett ämne handlar om så kallade "mega deals" och hur dessa miljardaffärer går till och görs på bästa sätt. Han är precis i startgroparna för att börja skriva en bok om just detta ämne tillsammans med en samarbetspartner. Boken som ska komma ut hösten 2017.

Men vi tar det från början.

Född 1974. Uppvuxen i Luleå och med bland annat juniorfotbollskarriär i IFK Luleå bakom sig med spel i juniorallsvenskan – och senare spel med BBK samt lagkapten i Spårvägen (Stockholm).

– IFK Luleås A-lag var ju så jäkla bra på den tiden (skratt) så det var inte så lätt att slå sig in. Det var ju Jocke Karlsson och Mats Olausson och såna där spelare, säger Christopher Engman.

 

Läs mer: Luleåbon som avslöjar Sverigedemokraternas lögner

Läs mer: Basketprofilen från luleå som blev tv-profil

 

Efter studier på Midskogsskolan blev universitetet och industriell ekonomi innan han 1998 lämnade Luleå, 24 år gammal, och sedan dess har han mestadels bott i Stockholm med några kortare utflykter utomlands.

Men han återvänder ofta "hem".

– Jag tillhör inte den gruppen som tycker att Luleå är dåligt, tvärtom, jag är regelbundet uppe i Luleå. Jag har min mamma och pappa där och min bror. Sommartid är vi i Luleå flera veckor, säger Christopher Engman.

Egentligen ville han helst till Göteborg men det blev huvudstaden. Med facit i hand blev det rätt. Christopher Engman beskriver sig själv som ganska rak och framåt och den mentaliteten fungerade bra i Stockholm.

Det fanns fler av hans sort i Stockholm. Det gick hem.

– Jag tycker också att det är ganska kul med att göra internationella affärer och då är det en fördel att bo i en huvudstad. Och jag kände att affärer och IT kunde bli min grej, säger han.

Vid tidpunkten var just detta det mest hypade som fanns.

Det fanns ingen hejd på det hela.

– Egentligen hade jag tänkt plugga vidare men internet var så hett kring 99. Jag tänkte att jag söker tre jobb som jag verkligen vill ha och får jag något så börjar jag jobba.

Och det fick han.

Han började på Connecta, ett av flera internetbolag av samma typ som Icon och Framfab.

Christoper Engman beskriver den tiden som lärorik, mer lärorik än presterande i en guldrushtid för de nya upphaussade bolagen som fokuserade på internet och dess affärsmöjligheter.

– Då var det få som verkligen kunde internet, lite så som sociala medier är i dag. De äldre företagsledarna hade verkligen ingen koll alls vilket gjorde att vi yngre fick otroligt mycket inflytande. Vi kunde inte så mycket mer än dem men lite mer i alla fall, säger han och skrattar.

Det blev bara ett år på Connecta. Sedan startade han sitt första bolag, i dag heter det Retain24, som är ett bolag som hanterar köpen av elektroniska presentkort.

När en kund köper ett presentkort i någon av de stora kedjorna i Sverige så är det troligt att det är Retain24:s system som finns i bakgrunden.

Idén var bra. Genomförandet sämre.

Det blev ett rejält bakslag som försatte den personliga ekonomin i krisläge.

– Första gången var inte lyckat. Det gick dåligt och vi gick i konkurs. Men vi startade om det och då gick det väldigt bra. Tyvärr har jag sålt det, jag hade gärna haft kvar alla tre bolag som jag startat, säger Christopher Engman.

Han erbjöds då plats i ledningsgruppen på Retail and Brands som i dag har verksamheter som Brothers, Sisters, stora delar av NK och Polarn O. Pyret, bland annat.

– För mig var det stort. Att vara 27 år och sitta i ledningsgruppen i ett börsbolag med 3 000 anställda. Wow, får jag vara med här? Vi köpte bland annat JC och en del andra mode- och kosmetikkoncept, säger han.

Affärsmöjligheterna kan dyka upp lite var som helst. Hans andra bolag, Taxisystem, kom till av en slump även om han gått och retat sig på hur omoderna systemen var i taxibilarna primärt utanför Sverige.

– Jag satt i en taxi som faktiskt hade ett modernt system och jag frågade taxichauffören vem som hade gjort systemet och det var en kille som hette Patrik. Han var en enmanskonsult som byggt det till taxibolaget. Jag kontaktade honom och sa att ska vi inte bygga ett bolag runt det här? Han var tveksam men efter viss övertalning så tyckte han att det skulle bli bra. I dag sitter systemet i vilken taxi som helst och är nog det är största systemet i Norden, säger Christopher Engman.

Vid en taxiresa nyligen pratade han med chauffören om systemet och berättade då att han som varit med och byggt upp det. Taxichauffören verkade inte riktigt tro på honom.

– Det går ju att bygga in vissa saker i systemet och vi hade en kille som höll på Djurgården som var med och byggde det där och om man trycker på ett visst ställe på skärmen så dyker en bild på hans hund upp som skäller samtidigt som taxametern blinkar "Heja DIF", säger Christopher Engman och skrattar.

Det var hyfsat förvånade miner hos taxichauffören när Christopher Engman trollade fram en talande hund på hans skärm.

Han sålde sin andel i Taxisystem och satsade vidare på ett nytt projekt, det som blivit hans hittills största: Vendemore, som han startade med sin fru Anna Engman, även hon Luleåbo.

Vendemore är ett marknadsföringsbolag som har specialiserat sig på marknadsföring runt väldigt stora affärer. Konkret så har Vendemore en teknik som gör att man kan visa filmer, artiklar, annonser på nätet via över en miljon nyhetssajter mot exakt de företag man vill. Exempelvis ABB kan driva en stor affär mot ett stort elbolag i USA. Vendemore ser då till att de anställda på det amerikanska elbolaget ser ABBs videos, artiklar och annonser när de går ut på nätet och läser vanliga nyheter.

I dag har bolaget mer än 100 kunder av företagen som platsar bland världens 500 största.

Vendemore siktade redan från början på de allra största bolagen men för att komma dit handlade det om att göra strategiska val, eller "pass" innan bolaget till sist var framme vid målet.

– Att bygga upp ett bolag är egentligen sjukt likt idrott. Det handlar om att passa sig fram och förflytta motståndarna, säger Christopher Engman.

Men nyligen sålde han livsverket som han arbetat med sedan 2007.

– Visst, vi fick bra betalt men med facit i hand skulle vi haft lite is i magen för det håller på att bli jättestort nu. Men just då såg det inte så där jättebra ut och budet var attraktivt, säger Christopher Engman.

Han har nu köpt in sig i Climeon, ett bolag som faktiskt byggts upp av en annan Luleåbo, Thomas Öström. Faktum är att de gick samtidigt på Midskogsskolan och nu har deras vägar korsats igen.

– Jag har byggt upp tre bolag och det har varit enormt krävande. Nu kände jag att jag ville hoppa på något där grunden var lagd. Jag tycker också det är sälj- och marknadsföringsbiten som är roligast, det är där jag gör mest nytta.

Climeons affärsidé är att effektivt ta vara på spillvärme från exempelvis stålverk som SSAB och omvandla det till el men också från cementfabriker och elkraftverk. Ett annat exempel är att Climeon installerat sin produkt i fartyg där spillvärmen från motorernas kylvatten skapar el. Det är givetvis extra intressant att kunna producera el ute till havs där det inte bara går att plugga i kontakten i väggen.

Cirka 50 procent av världens energi går förlorad som värme så energimarknaden är hisnande stor.

Planerna likaså.

– Jag tror Climeon är nästa Atlas Copco, säger Christopher Engman med övertygelse i rösten och fortsätter:

– Om Climeon når 10 procent av marknadens potential är bolaget större än Apple.

Det sistnämnda medger Christopher Engman är ett absolut drömscenario men det råder ingen tvekan om att planerna är, ja, gigantiska.

– Vi tror på det här, det här kan bli riktigt, riktigt bra, säger Christopher Engman.