Det började för sju år sedan efter att Sofia Grødahl i en tidning läste om hur man tillverkade sin egen tvål.

– Jag blev väldigt intresserad och ville prova det, sedan fastnade jag för det. På den tiden ville jag erbjuda andra möjligheten att göra tvål och hålla i kurser och så. Då insåg jag att det inte fanns någon råvaruleverantör om jag skulle hålla kurser. Det fanns ingenstans jag kunde köpa de grejerna, säger Sofia Grødahl.

Denna insikt ledde till att hon startade webbshoppen Tvålköket för att tillhandhålla råvaror för egen tillverkning av tvål.

Artikelbild

| Paret Grødahl har återförsäljare runt om i Europa även om huvudmarknaden är Sverige.

– Vid sidan om fortsatte jag göra egen tvål och tillverka produkter.

Omkring år 2013 så hade Sofia Grødahl utvecklat tvålar som hon nu kände var möjliga att sälja. Det blev starten på företaget Hing Organics.

– Det fanns inte så många lokaltillverkade produkter utan allt var importerat och det var väldigt stor med doftljus i USA. Så jag tänkte att vi kan göra det själva, säger Sofia Grødahl och fortsätter:

– Jag tänkte att jag vill sälja mina tvålar, men det tog ändå fem år innan jag kom ut och verkligen började sälja. Det är en lång process att få till både recepten och lokal, så att det ska bli rätt.

Artikelbild

| Paret Grødahl har återförsäljare runt om i Europa även om huvudmarknaden är Sverige.

Idag driver hon förtaget tillsammans med maken Erik Grødahl. De har en anställd som hjälper till med tillverkning och förpackning av tvålarna och doftljusen.

– Nu har vi som blivit ett familjeföretag och jag jobbar med säljdelen. Jag har alltid tyckt om att sälja och att bygga långsiktigt relationer med kunderna. Här vill vi ha det långsiktigt relationerna och jobba nära kunderna inte bara sälja, sälja, sälja. Utan man har en bra hållbar produkt. Man vet vilka råvarorna är och kan spåra källan hela vägen – det är viktigt. säger Erik Grødahl.

Artikelbild

| Sofia Grødahl skär till tvål. Alla produkter de gör är handproducerade.

Huvudmarknaden är Sverige men de har även återförsäljare runt om i Europa.

– Tidigare har vi jobbat mest med återförsäljare i Sverige, Danmark, Storbritannien och Italien. Lite här och där. Det vi har börjat jobba mer mot är det här med ”private label”, alltså att man får sin egen label på förpackningen. Det kan vara en butik eller ett hotell eller vad som helst egentligen. Det är där mycket av tillväxten ligger, säger Erik Grødahl.

Artikelbild

| Sofia Grødahl skär till tvål. Alla produkter de gör är handproducerade.

– Sverige är största marknaden. Vi har ganska många återförsäljare i Danmark också. Vi har en samarbetspartner i Storbritannien men det är väldigt nytt. Vi har valt att inte jobba aktivt på andra länder utan fokus har varit på Sverige hela tiden, säger Sofia Grødahl.

– Det handlar om att växa långsamt, man måste se att man kan hantera det. Det gäller att bibehålla den höga kvaliteten. I och med att det är handgjort det är inte maskinellt så det är väl därför man kanske måste växa steg för steg, säger Erik Grødahl.

Artikelbild

| Sofia Grødahls intresse för att tillverka tvålar väcktes av en artikel i en tidning.

Paret har som ambition att göra produkter för medvetna konsumenter.

– Vi vill skapa produkter och vi vill sälja dem men vi vill att folk ska vara sparsamma i sin konsumtion och välja rätt produkt, säger Sofia Grødahl.