Martin Bröms har uppfunnit ett system som kan förenkla för både hamnägare, entrepenörer och privatpersoners vistelse i gästhamnar. Systemet består av sensorer som sitter vid byggan som kan känna av huruvida det ligger en båt i hamnen eller inte.

– Det består även av en lampa som lyser grönt om platsen är ledig och rött om den är, antingen, förbokad för den tiden eller upptagen, förklarar Bröms.

– Dessutom börjar den blinka i en blålila färg om någon båt lämnar sin plats utan att ägaren har betalat. Så det är väldigt bra för företag som vill hindra smitningar.

Artikelbild

| Företaget Online marina har sensoer som visar om en hamnplats är ledig eller inte.

Han är först i världen på att komma på en sådan lösning för båtar. Martin har sökt patent och startat företaget Online Marina.

Det var för tre år sedan, när Martin Bröms köpte sin motorseglare, som han märkte att det fanns några svårigheter med båtlivet.

– När man har en rätt stor båt är det väldigt jobbigt att behöva åka in i hamnen och kolla för att se om det finns någon plast ledig eller inte, berättar Bröms.

– Jag tyckte att det hade varit mycket bättre om det fanns något ställe där man kunde se redan innan man for in i hamnen om det fanns någon plats ledig. Gärna att man till och med skulle kunna förboka.

Artikelbild

| Martin Bröms är VD på Online marina. Han är även uppfinnaren av varan.

Martin tänkte inte mycket mer på det, och snart var första säsongen som båtägare förbi. När hösten kom började han oroa sig för höststormarna. Låg båten och slog mot bryggan? Hur kraftigt gick vågorna i hamnen? Och hade båten rent av slitit sig? Men det var inte förrän långt senare som Bröms insåg att alla dessa problem kunde lösas på ett och samma sätt – med sensorer.

Uppfinnaren gjorde verklighet av sin idé och under sommaren har en pilotinstallation i full skala, där fler funktioner allt eftersom tillkommit, testats i Klubbvikens gästhamn.

Artikelbild

| Online marina ser att det finns en marknad för deras uppfinning, särskilt i gästhamnar.

– Jag ringde upp ägaren Johan Björklund och berättade om min plan och så köpte han en prototyp, säger Bröms.

– Entreprenören Johan Björklund visade tidigt stort intresse för den lösning jag föreslog och han valde att köpa lösningen, trots att alla funktioner inte skulle vara fullt utvecklade vid leverans.

Bröms är nöjd med den tidiga installationen trots att inte riktigt allt fungerat perfekt. Det som strulat är noggrannheten i sensordatan, vilket ställt till det lite, men Martin menar att om man nu lägger att fokus på detta ska problemen vara lösta innan den här skärgårdssäsongen är över i Norrbotten. I sin helhet har den tekniska lösningen fungerat bra.

Intresset och behovet av en lösning som denna har bekräftats av många. Många gästhamnar har problem med att gäster inte betalar för sig, utan smiter. Det nya systemet kan stoppa detta, vilket skulle hjälpa företag att spara en hel del pengar.

– Jag kan inte säga vad systemet kostar, men man arrenderar en sensor per båtplats, och det jag kan säga är att kostnaderna för att arrendera sensorerna tjänas in på en bråkdel av båtsäsongen, menar Martin Bröms.

– Dels då att man hindrar smitningar och dels att man slipper lägga så stor tid på att sköta bokningar och betalning för hamnplatserna. Betalningen kan gästerna sköta själva via hemsidan och personalen hinner göra allt annat som ska göras.

I dag finns det omkring 500 gästbåthamnar i Sverige. Online Marinas främsta målgrupp är för tillfället gästbåthamnar med över 15 platser. Förhoppningarna är att de i framtiden även ska kunna vända sig till privatpersoner så att de genom sensorerna ska kunna se hur båten ligger och därmed lättare kunna åtgärda problem, hitta försäkringsskador och kunna använda systemet som ett stöldskydd. Nu när årets säsong är över, och prototypen har testats, är det dags för företagaren att börja sälja sin vara.

Har ni kapacitet för att kunna förse Sveriges alla gästhamnar med sensorer?

– Nej, inte idag. Jag jobbar fortfarande på ett annat jobb, på mitt "vanliga" jobb, och jag har ingen personal anställd än. Däremot hoppas jag på att min idé och mitt företag ska kunna växa i framtiden och på att fler än bara gästhamnsägare ska kunna investera i den här lösningen.