Under 2016 gick varken stål- eller gruvbranschen särskilt bra och därmed var det färre människor än vanligt som behövde transporteras mellan Luleå och Kiruna – 16 procent färre. Under året färdades 62 000 resenärer mellan städerna, vilket alltså var en stor minskning jämfört med 2015.

Detta skriver P4 Norrbotten.

En av orsakerna till Norrtågs tapp på passagerare kan vara gruv- och stålbranschen, men en annan faktor som tros ha spelat in är att det var många störningar i Norrtågs system förra året.

– Det var någon rejäl köldknäpp och trafiken ställdes in under en period i januari, säger Olle Tiderman, teknisk chef på Norrtåg, till P4 Norrbotten.

Norrtåg kör vanligtvis även sträckan mellan Luleå och Umeå, men på grund av rälsutbyten mellan Boden och Bastuträsk har den trafiken gått på sparlåga, men Olle Tiderman är inte allt för negativ:

– Vi har tappat många resenärer på grund av det här, men där, samma sak där ser vi en efterfrågandeökning som ser väldigt positiv ut, säger Olle Tiderman.

När rälsen mellan Boden och Bastuträsk bytts ut framåt hösten ska den turen börja gå igen två gånger dagligen.

Lyssna på P4 Norrbottens inslag här.