Hon slog igenom i början på 2000-talet i en bloggvärld som då var relativt ny. När hon var 16 startade hon sitt första bolag. Nu har det blivit tolv bolag på tolv år för Isabella Löwengrip.

Hon har dessutom precis blivit utsedd till näringslivets mäktigaste kvinna år 2018, tillsammans med Kerstin Hessius, i Veckans Affärers årliga rankning.

– När jag började utgick jag från en hobby, många entreprenörer börjar just så. Jag såg andra digitala magasin som precis startat, som Aftonbladet.se, och tänkte att om de kan ha annonsintäkter så kan väl jag också det. Jag började ringa runt och försökte få sålt banners på bloggen. Det var häftigt att ta en vision, bryta ner den till verklighet och faktiskt starta något. Att sedan anställa människor, tjäna pengar och få skapa något jag haft i huvudet, säger hon.

Artikelbild

| Förändring. Isabella Löwengips tips till andra som vill lyckas digitalt är att hela tiden vara i förändring. "Fundera inte så mycket över hur du ska bli bäst på Facebook eller Instagram, kanalerna kommer alltid att ändras. Fundera på kärnan istället, det du är bra på. Skapar du tydlighet i det du kommunicerar blir det också lättare att förflytta din publik", säger hon.

Isabella Löwengrip insåg snart att de flesta entreprenörer har ett antal bolag i bagaget som inte funkat, som har fått läggas ner längs med vägen.

– Man ser oftast framgångssagorna, men det finns mycket hårt slit och många misstag bakom. Men något som är gemensamt för entreprenörer är att man inte går runt och tänker på sina misstag. Man tänker istället på vad man lärt sig. Då blir utmaningar inte så jobbiga, säger hon.

Vilka har varit dina största utmaningar?

– De har varit massor. Dels kapital, att jag inte haft råd. Ålder, att personer har ifrågasatt min erfarenhet. Att vara kvinna och mamma, att få ihop vardagen. Det kommer hela tiden saker som bromsar en. Men någonstans måste man bestämma sig för att det alltid kommer vara så. Utmaningarna kommer hela tiden, det gäller bara att hitta en inställning för när de dyker upp. Och ju större bolagen blir desto större blir problemen. Det gör att man får lära på nytt hela tiden, vilket är det som är kul.

Vilka är dina bästa företagstips?

– Det är tre t:n som jag märkt är en framgångsfaktor. Först att tänka större, tänk internationellt på en gång och våga utmana dig själv. Det andra är timing, att pricka timing har varit min största styrka. Man behöver vara lite samhällsintresserad. Känna var vi är på väg och försöka skapa sin business utifrån var man tror att vi är om ett år, inte nu, för då hamnar du efter. Till sist är det teamet, att hitta människor som kompletterar det du kan.

Vad är du mest stolt över att ha gjort?

– Att jag har skapat en business i en tuff bransch. Dels att jag var med och skapade en ny business, hela influencervärlden, det är häftigt. Sen också i skönhetsindustrin, att ta fram produkter i en bransch som är extremt konkurrensutsatt och ändå vara Sveriges snabbast växande varumärke. Så jag är stolt över att ha skapat nytt men också tagit mig in i traditionella marknader och gjort skillnad.

Var ser du dig själv om tio år?

– Min hjärtefråga är att träffa kvinnor runt om i världen, påverka dem till att tro på sig själva, starta egna företag och höja sitt eget värde. Om tio år vill jag stå på en jättearena i Riyadh, prata med kvinnor och ha inspirerande kvinnodagar. Jag tror inte riktigt på politiska regleringar för att öka kvinnors entreprenörskap, jag tycker man ska investera i kvinnor istället, att de får bygga sina egna bolag. Det är ett mål att mitt eget investmentbolag ska kunna göra det runt om i världen, säger Isabella Löwengrip.