Hittills har Stenbackens Trähus sålt stommar till kunder i norra Sverige. Men senaste året har ett tjugotal leveranser gått till Stockholmsområdet. Och nu satsar företaget på en riksmarknad.

– Allt fler efterfrågar ekologiskt och plastfritt och alla vill inte ha nyckelfärdiga hus. Genom att hålla nere antalet materialval, använda sig av hållbara invändiga material och vara beredd att jobba lite själv ­så får man i längden ett billigare hem ­som också andas, säger Mattias Henriksson.

I dag erbjuder allt fler hustillverkare ekologiska alternativ – vilka vanligtvis kostar mer än konventionella hus. På Stenbackens Trähus såg man detta som en utmaning.

– Vi ville vända upp och ner på den bilden. Alla i husbyggartankar ska kunna välja ekologiskt. Det ska inte behöva bli dyrare, säger Henriksson och tillägger:

– Vi trivs med att vara en uppstickare och ser fram emot fortsatt expansion. Vi siktar på att öka omsättningen från dagens 30 miljoner till 50 miljoner under de kommande två åren.