Sveriges Annonsörer gör, med hjälp av undersökningsföretaget Novus, studier av svenska folkets inställning till varumärken.

Den här gången är det mobiltelefonbranschen som hamnat under luppen om vilket mobilmärke som svenskarna helst har i näven i dag.

Föga överraskande hamnar Apple i topp när 41 procent valde varumärket som nummer ett.

Artikelbild

Samsung hamnar tvåa på listan med 27 procent. Starkast fäste har Samsung bland Norrlänningarna med gymnasie- eller hög utbildning.

– Apple har haft en ikonstatus sedan de lanserade Iphone. Men i takt med att konkurrenter kommer med jämbördiga alternativ ser gapet ut att minska när det kommer till varumärkespreferens, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer.

Nokias glansdagar, när de fullkomligt dominerade mobilmarknaden, pågick under hela 90-talet fram till mitten av 2000-talet. Favoritspelet var Snake och hade man en 3310 i fickan kunde man iskallt räkna med status på skolgården.

I dag får Nokia endast fyra procent av rösterna i undersökningen. Bland de äldre (65-79 år) föredras Nokia av betydligt fler, tio procent.