Hur får du dina kunder att köpa dina tjänster eller produkter så friktionsfritt som möjligt?

Ett exempel på ett företag som ständigt jobbar med att göra sina produkter så friktionsfria för användarna som möjligt är Apple. På deras event den 12:e september presenterade Apple sina nya produkter. Mycket av deras nyheter handlade om hur användandet av deras produkter skulle bli så mycket enklare. Ansiktsigenkänning, sladdlös laddning och intelligent fotografering är några av nyheterna. Detta är bra funktioner för den som använder teknikprylar men det säger även något annat om vad ett av Apples mål är – att skapa en så friktionsfri användarupplevelse som möjligt. Kan du som företag applicera den visionen i ditt företag? Hur kan dina kunder på ett så enkelt sätt som möjligt göra affärer med ditt företag på nätet? Värt att fundera på.

Nu till något helt annat, nyligen deltog jag i Boden Business Day där flera talare delade med sig av intressanta berättelser.

Stina Bergfors uppvuxen i Boden som tidigare jobbat som chef för Google Sverige driver nu ett företag sedan fyra år tillbaka som heter United Screens. Deras affärsmodell är att hjälpa sina kunder att marknadsföra sig i befintliga sociala kanaler som Youtube, Instagram och Facebook. De som hjälper till att skapa räckvidden är influencers med många följare. Vad är då en influencer? Det är en person som i offentligheten skriver och publicerar bilder och/eller videor om sin vardag, händelser i sitt liv, sin konst eller sina intressen. En influencer har en speciell förmåga att inspirera och motivera andra genom sitt uppbyggda förtroende.

Den största influencern i Sverige är Therese Lindgren som har 570 000 prenumeranter på Youtube. Stina berättade om sitt samarbete med Teknikföretagen och Therese Lindgren där Therese i ett antal videor testar teknikprylar. Therese är själv intresserad av teknik och är nästan klar med sin systemvetarutbildning. Kampanjen syftar till att få fler att välja teknikutbildningar.

En annan framgångsrik tjej som vuxit upp i Boden och som jobbar med digitala kanaler är Charlotte Henriksson som är vd och partner på contentbyrån Matter i Stockholm.

Charlotte har gjort en mycket uppmärksammad kampanj med självaste Zlatan. En kampanj för WFP (World Food Program, ett FN-organ) som nådde 900 miljoner personer med budskapet att det finns drygt 800 miljoner hungriga barn i världen som svälter. Zlatan hade “tatuerat” in 50 namn på barn över hela kroppen och skulle ta av sig tröjan efter att han gjort ett mål under en specifik match på Parc de Princes. Charlotte var lite orolig om Zlatan verkligen skulle göra mål under matchen. Då hade han svarat att hon inte behöver vara orolig, “jag kommer att göra mål”. Det gjorde Zlatan redan efter 72 sekunder in i matchen och tog av sig tröjan och visade alla namn på sin kropp inför publiken och media. Han tog ett gult kort för det, vilken story.

Det här är en kampanj i megaformat som kanske inte alla företag har möjlighet att göra. Att jobba med influencers på lokal nivå med lokala förmågor kan vara en framgångsfaktor för många företag. Det handlar om att tänka i nya banor och se möjligheterna med de digitala kanalerna. Vilken influencer kommer du att jobba ihop med?

Lycka till!