Irene Strålberg har startat företaget KomVidare, där hon erbjuder coachsamtal. I ett och ett halvt år har hon ägnat sig åt coachning och idag har hon klienter från både norr och söder.

– Jag tror att branschen är på frammarsch för att vi vill att lösningar och utvecklingar ska komma snabbare. Även om coachning inte är någon quickfix så är den väldigt resultatorienterad och lösningsfokuserad, säger Irene Strålberg.

Irene är professionell coach, vilket innebär att hon är utbildad och certifierad enligt internationellt godkänd standard, men coach är ett brett begrepp som täcker allt ifrån basketcoacher till hälsocoacher.

Artikelbild

| Coach och inte mentor. Irene Strålberg är coach, inte mentor, konsult eller rådgivare.

– ”Livscoach” kan låta rätt flummigt men coachning är att gå från att prata om problem, dilemman och önskningar till att faktiskt handla för dem. En coach är inte en mentor, rådgivare, terapeut eller konsult, säger Irene, och förklarar att det är klienten som själv har svaren.

– En coach ger inte råd men ställer de rätta frågorna. Det finns ett samarbete mellan coachen och klienten.

Idag är det många som säger att de vill få ihop livspusslet och hitta balansen mellan jobb och familj, men färre som faktiskt omvandlar sina ord till handling.

– Läsa böcker och prata med andra stannar ofta vid ordet, coachningen ger djupa insikter som skapar motivation, drivkraft och energi till handling. Du kommer på det du behöver göra för att nå ditt efterlängtade mål, och coachen är där och peppar, säger Irene.

Artikelbild

Bred kundkrets. Irene Strålberg har klienter från norr till söder.

– I själva grunden är coachning att hjälpa en person att förändra eller utveckla sitt liv eller sin karriär på det sätt de vill, att hjälpa dem gå den riktning de vill. Coachen stödjer en person på resan mot person-, jobb- och livsoptimering. Detta handlar om utveckling och om att må bra.

– Om det enbart hade handlat om karriärhjälp hade jag inte älskat det som jag gör nu, men jag ser att hela människan mår gott av coachning oavsett vad förstahandsämnet är, tillägger Irene.

Utanför Sverige ser marknaden annorlunda ut.

– I USA har nästan alla företagsledare och chefer minst en coach, men generellt har de två.

Varför tror du att det är så populärt?

– De känner nog att det underlättar att få de rätta frågorna som gör att de kommer till insikt om vad det är som skaver, och när man vet vad och varför man vill förbättra något löser sig hur-et mycket enklare.

Även i Tyskland är efterfrågan stor. Det finns flera svenska coacher som coachar sina tyska klienter via telefon. Men Irene har valt att oftast träffa sina klienter fysiskt under deras samtal, antingen besöker de henne eller så besöker hon dem på deras arbetsplats:

– Vi coacher lyssnar på fler nivåer än vanligt. Vi noterar även tonfall, kroppsspråk, nyckelord och det som sägs bortom orden. Det är viktigt eftersom vi människor ofta formulerar oss maskerande, även för oss själva, och då kommer inte alltid de avgörande sanningarna fram.