Nu ska ni få lära er ett nytt ord – relationsmat, hur smakar det? Begreppet handlar om att veta var maten kommer ifrån och att det finns en relation till personerna som framställer den. Då uppstår positiva känslor till livsmedlen. Jag får själv en relation till maten när man ser gräsängarna som djuren betar på. När man kan njuta av utsikten över de vackra gulblommande rybsfälten i Avan som ger den lokalproducerade matoljan. När man druckit kaffe med potatisodlaren i skördearbetet. Allt smakar bättre då.

Jag bor på södra sidan om Luleåälven, efter den väg som kallas Rutt 616. Där finns goda möjligheter att köpa relationsmat. I älvdalen produceras det och säljs mat på lokal nivå utan mellanhänder via Facebookgruppen Reko Rutt 616.

Reko är en förkortning av Rejäl Konsumtion. Rekoringarna startade i Finland där de blivit en riktig framgångssaga. På tre år har försäljningen ökat till uppskattningsvis 300 miljoner kronor. Små och medelstora livsmedelsproducenter annonserar ut sina varor i en Facebookgrupp, kunderna gör sina beställningar och utlämningen av varor sker på en avtalad mötesplats. Genom en gemensam mötesplats för kunder och producenter sparas tid och transporter.

Arbetssättet gör att den lokala matproduktionen hamnar i en tillväxtspiral. Det är enkelt och kostnadseffektivt för producenterna att komma i gång. De sparar tid, kan testa nya produkter och det blir mindre matsvinn. Kunderna kan handla många sorters lokalproducerat samtidigt. En småskalig producent kan på det sättet växa och investera i sin produktion utan att riskera hus och hem. Dagens relationstips blir alltså; mindre mat som färdats tusen mil, närproducerat vittnar om bättre stil.