Låt oss titta på varför det visuella är så viktigt just nu. Det visuella behandlas supersnabbt i våra hjärnor. Det tar bara 13 millisekunder att bearbeta en bild, text tar längre tid att bearbeta. Vi är 44% mer benägna att engagera oss med innehåll som innehåller bilder. Det är verkligen ingen överraskning att plattformar med sociala medier har blivit mer visuella.

Det är en så kallad no-brainer för webbplatser som Pinterest Instagram och Facebook, men även Twitter och LinkedIn satsar nu på visuellt innehåll. Tweets med bilder retweetas dubbelt så ofta jämfört med textinlägg. De är nu mycket enklare att visa bilder på LinkedIn (LinkedIn äger tjänsten SlideShare). Varje plattform har blivit mer visuell eftersom bilderna hjälper oss att sticka ut i bruset.

Det finns ingen tvekan om att bilder har blivit mycket viktiga i företagens marknadsföring. Jag kommer nu att visa dig de olika nivåerna av visuella effekter som du kan skapa i din verksamhet.

Artikelbild

Staffan Lind. Editerat.se

Första nivån är dina delbara bilder, som är de riktigt enkla. De är lätta att skapa, lätta att dela, bilder som citat, tips, foton, bakom kulisserna, roliga bilder och dylikt.

Andra nivån är checklistor med steg-för-steg beskrivningar, manualer och övriga beskrivningar om hur olika saker fungerar - utbildande innehåll.

Slutligen den tredje och mest avancerade nivån som kan bli din största tillgång som infografik, bildspel och inte minst korta videor. De tar mer tid och resurser att skapa men avkastningen på investeringen är ofta bra när det gäller att skapa trafik.

Låt mig visa några principer som är bra att känna till om du ska skapa egen grafik.

Den första principen är att visuellt innehåll har uthållighet. En tweet med en bild håller i några minuter eller kanske i flera timmar beroende på om inlägget blir retweetat mycket. Ett inlägg på Facebook kan hålla i flera dagar eller veckor. En bild på den digitala anslagstavlan Pinterest kan återvinnas om och om igen av andra användare och hålla i veckor, månader och år. Ha detta i åtanke när du tänker på att skapa och publicera visuellt innehåll.

Den andra principen jag vill att du ska tänka på är att göra samma typ av inlägg som andra användare. Gör inte inlägg som en marknadsförare. Ta ett steg tillbaka och titta på vad fansen postar för inlägg och gör själv liknande typ av inlägg. Användarna kollar inte på Facebook för att köpa dina saker. De kommer för att umgås med familj och vänner och att bli underhållna.

Den tredje principen är att vara konsekvent. Lägg upp visuellt innehåll varje dag. Människor är ute varje dag och letar efter innehåll att dela. Faktum är att om du hittar en bra sida eller profil som delar bra bilder går du tillbaka till den igen och igen för att dela med dig från det. Det handlar om att få dem att sätta dig på en träfflista.

Den fjärde principen är att vara redo. Det måste vara enkelt att skapa visuellt material. Här får du få ett konkret tips på ett verktyg bland många som är gjort för den som själv vill skapa professionellt visuellt material. Verktyget heter Canva. Du använder Canva genom din webbläsare där du kan skapa fantastiska visuella bilder med texter, ikoner, bakgrunder och foton som storleksmässigt är anpassade för att passa i olika plattformar som Facebook, Instagram med flera. Canva innehåller massor av färdiga grafikelement som du enkelt kan lägga in i din bild. Om du inte är en fena på Photoshop är det här ett verktyg som du lär dig att använda på nolltid. Du kan snabbt skapa en professionell bild på några minuter som du sedan kan lägga ut i sociala medier. Verktyget är gratis, det finns även en premiumversion med fler praktiska funktioner, testa och se om det är något för dig.

Jag önskar dig lycka till med att skapa intressant visuellt material som gynnar dina affärer.